در ادامه بخش هایی از این کتاب را مشاهده می نمائید.
پیشنهادات مداخله در آموزش مهارتهای اجتماعی:
بر اساس خلاصه نکات ضعف و قوت:
1. رفتارهاي اجتماعی که باید در طرح مداخله اجتماعی تلفیق شود عبارتند از:
هدف 1: شناخت عاطفی/ درك احساس و تجسم دیگران
اهداف خاص:
- شناخت مفهوم زبان اشاره افراد دیگر
- استفاده از حالات چهره متعارف براي بیان احساسات خود (براي مثال: بلند کردن ابروها به هنگام تعجـب کـردن یـا
جمع کردن ابروها در زمان خشم)
- استفاده از اشارات یا زبان اشاره براي مخابره و ارتباط (براي مثال استفاده از علامت دست ok، دست به سـینه بـودن به هنگام خشم)
- درك احساسات و افکار متفاوت دیگران
- درك چشماندازها و جایگاه دیگران (براي مثال قرار دادن خود جاي دیگري)
- شناخت آنچه موجب میشود افراد دیگر احساس حالات اصلی از قبیل شادي، ناراحتی یا ترس داشته باشند
- شناخت آنچه، موجب عواطف بسیار پیچیده افراد دیگر از قبیل تعجب، احساس گناه یا خجالت میشود.
هدف 2: آغاز تعامل و گفتگو
اهداف خاص:
- شروع احوالپرسی با افراد آشنا
- دعوت دیگران به بازي
- ملحق شدن به گروه بچه هایی که بازي میکنند.
- از دیگران، درخواست مستقیم چیزي که میخواهد.
- کمک خواستن از دیگران
- شروع مکالمات با دیگران
- جلب توجه دیگران قبل از صحبت با آنها
- کمک رسانی به افرادي که به کمک نیاز دارند.
- تسلی دادن افراد آسیب دیده یا ناراحت
- عذرخواهی به هنگام آسیب رساندن به افراد بدون یادآوري
- تبریک گفتن به افراد دیگر به خاطر دستاوردها و موفقیتهایشان و آرزوي موفقیت کردن
هدف 3: پاسخ به آغاز گفتگوها
اهداف خاص:
- پاسخ دوستانه وقتی دیگران دعوت به بازي میکنند.
- پاسخ دوستانه به سوالات یا درخواستهاي دیگران
- پاسخ دوستانه، وقتی دیگران درصدد شروع گفتگو با او هستند.
- پاسخ مثبت به تعریفها
هدف 4: حفظ تعاملات و گفتگوها
اهداف خاص:
- بازي گروهی با دیگران (براي مثال، به اشتراك گذاشتن، حفظ نوبت، رعایت اصول)
- انجام بحثها و گفتگوها درباره موضوعات مختلف
- صحبت درباره موضوعات مورد توجه فرد دیگر
- حفظ مکالمه بله به اشتراك گذاشتن اطلاعات و پرسیدن سوالات از فرد دیگر
- حفظ موضوع در طول مکالمات
- گوش دادن به صحبت دیگران و استفاده از این اطلاعات در طول مکالمه
- صحبت کردن و گوش دادن به مدت زمان یکسان
- حفظ تماس چشمی با دیگران در طول تعاملات و گفتگوها
- صحبت با لحن صداي مناسب در طول مکالمات
- خندیدن دوستانه یا نشان دادن علاقه خود به دیگران
- احترام به حریم شخصی دیگران در طول مکالمات (یعنی عدم ایستادن خیلی دور یا خیلی نزدیک)
- عدم قطع مکالمه و منتظر تمام شدن صحبت دیگران قبل از دادن اطلاعات
2. فعالیتهاي مداخلهاي که ممکن است در کار با این کودك مفید باشند:
- آموزش مهارتهاي اجتماعی هدفمند شخصی
- جفت کردن همسالان در کلاس درس.
- مشارکت در گروه آموزش مهارتهاي اجتماعی کوچک و سازماندهی شده با همسالان بطور هفتگی
- فعالیتهاي گروهی همسالان در کلاس درس که به کودك امکان شر کردن حوزههاي تخصص و علاقه را میدهد.
3. استراتژیهاي نو آوري توصیه شده:
- ایفاي نقش
- آموزش قواعد اجتماعی
- استفاده از مطالب کتبی که کودك میتواند بخواند (براي مثال کتابهایی که موضوعات اجتماعی را نشـان مـی دهنـد، چک لیستهایی که به عنوان فرمانهاي رفتاري به کار میروند).
- استفاده از مطالب و علامتهاي تصویري (براي مثال تصاویر)
- استفاده از یک جدول تصویري براي نشان دادن توالی فعالیتها
- داشتن روتین قابل پیشبینی
- تکرار و تمرین
- شرکت دادن بزرگسالان و همسالان در محیط اجتماعی کودك در مداخله
- استفاده از تمرینات غیرکلامی از قبیل ردهبندي (براي مثال حالات چهره) و تکمیل مقیاسهاي ردهبندي (براي مثال
درجه سنج اضطراب)
- تدارك اصولی براي موقعیتهاي اجتماعی