برنامه های جامع ارزیابی
در جهت شخصی سازی برنامه های درمانی کودکان مبتلا به اتیسم، مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز پس از طی مراحل تشخیصی (که بر اساس الگوریتم تعریف شده ی مرکز صورت میگیرد)، مجموعهای از ارزیابی ها را برای تشخیص نقاط قوت و ضعف کودک انجام می دهد تا بر اساس آن برنامه های درمانی را متناسب با شرایط خاص هر کودک طراحی کند. این ارزیابی ها که توسط اعضای تیم مرکز و به صورت ساختار یافته صورت میگیرد، در نهایت پروفایل جامعی از شرایط کودک به دست می دهد که راهنمای اقدامات درمانی و در نهایت ارزیابی های بعدی در زمینه میزان رسیدن به اهداف درمانی خواهد بود. سرفصل های این ارزیابی ها در حال حاضر شامل موارد زیر می باشد:
1) ارزیابی شاخص های عملکرد گفتاری
2) ارزیابی شاخص های عملکرد حسی
3) ارزیابی شاخص های عملکرد حرکتی
4) ارزیابی شاخص های سایر جنبههای تکاملی کودک
5) ارزیابی عملکرد هوشی کودک در زمینه های مختلف
6) ارزیابی های عملکرد عصب - شناختی (شامل مجموعه ای از سازه ها (
7) ارزیابی جامع مرحلۀ تکاملی بازی
8) ارزیابی تواناییهای نظریه ی ذهن و توجه مشترک
9) ارزیابی توانایی تشخیص هیجانات چهره
10) ارزیابی جامع مهارت های اجتماعی
11) ارزیابی مشکلات طبی و روانپزشکی همراه
12) ارزیابی نظام خانواده و عملکرد والدین
13) ارزیابی آگاهی و نگرش خانواده
14) ارزیابی ساختارهای حمایتی
15) ارزیابی انتظارات و نیازهای خاص هر خانواده