برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
سه شنبه 2 بهمن 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
سه شنبه 14 فروردين 1397
کد
98
”آموزش والدین به همراه دارو درمانی در کودکان مبتلا به اوتیسم”
بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در دسامبر سال ۲۰۰۹ در
Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry
بچاپ رسیده است، ترکیب ریسپریدون با برنامۀ ساختار یافته ای برای آموزش والدین، اثر دارو را بر مشکلات شدید رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
مایکل امان سرپرست مولفین این مقاله می گوید: گروهی که تحت درمان ترکیبی با ریسپریدون و آموزش والدین قرار گرفتند، با دوز کمتری از دارو به بهبودی دست یافتند و علاوه بر آن به نظر می رسد که اثرات اضافه شدۀ درمان رفتاری، در طول زمان هم بیشتر می شود؛ این امر را می توان به عنوان نشانه ای دال بر ضرورت دخالت فعال والدین در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم تلقی کرد.
این مطالعۀ ۲۴ هفته ای که توسط واحد تحقیقاتی شبکۀ سایکوفارماکولوژی کودکان اوتیسم انجام شد، شامل ۱۲۴ کودک مبتلا به اوتیسم بود که بین ۴ تا ۱۳ سال سن داشتند و همچنین واجد علائمی چون قشقرق های مکرر، آسیب به خود و خشونت بودند.
کودکان به طور اتفاقی به دو گروه تقسیم شدند: در یک گروه، تنها دارو تجویز شد و در گروه دیگر، دارو به همراه برنامۀ آموزش والدین تجویز گردید. تمامی این کودکان بین ۵/۰ تا ۵/۳ میلی گرم ریسپریدون در روز دریافت می کردند و اگر ریسپریدون موثر نبود، داروی آن ها به آری پیپرازول تغییر می یافت. به والدین کودکانی که در گروه درمان ترکیبی بودند، تکنیک هایی در زمینۀ تعدیل رفتار و افزایش مهارت های زندگی روزمره آموزش داده شد تا از طریق آن ها رفتارهای مخرب و نافرمانانۀ کودکانشان را کنترل کنند. والدین کودکان گروه درمان ترکیبی در طول مطالعه، به طور متوسط در ۱۱ جلسۀ آموزشی شرکت کردند.
محققین گزارش کردند که هردو گروه در یک دورۀ آزمایشی ۶ ماهه، به طور نسبی بهبود یافتند، اما گروهی که درمان ترکیبی دریافت کرده بودند، مشکلات رفتاری شان کاهش بیشتری داشت، از جمله این که تحریک پذیری، قشقرق ها و تکانشگری آن ها نسبت به گروهی که فقط دارو دریافت کرده بودند کمتر شد و این اختلاف از نظر آماری معنادار بود. همچنین روز مورد نیاز دارو در گروه درمان ترکیبی۱۴ % کمتر بود (متوسط روز دارو در گروه درمان ترکیبی ۹۸/۱ میلی گرم بود ولی در گروه دارو به تنهایی، ۲۶/ ۲ میلی گرم).
کودکان هر دو گروه البته دچار افزایش وزن شدند و این امر بر لزوم توجه بیشتر بر روی اثرات متابولیک داروهایی چون ریسپریدون دلالت میکند.
ترجمه آزاد و تلخیص:
حسن شاهرخی (روانپزشک کودک و نوجوان)
برای مشاهده اصل مقاله
اینجا
را کلیک کنید.
برچسب ها
آموزش والدین
دارو درمانی
دکتر حسن شاهرخی
ترکیب ریسپریدون