برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : پنجشنبه 25 خرداد 1396
کد 12
 مشاهدات روزمره و پژوهش های انجام شده نشان می دهند که والدین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم میزان استرس بالایی را تجربه می کنند. منابع این استرس ها می تواند مربوط به کودک ، والد یا جامعه باشد. آنچه مربوط به کودک است شامل مشکلات رفتاری و ارتباطی کودک، نگرانی مادران درباره دوام و ثبات شرایط کودک ، نگرانی درباره آینده و عملکرد آتی کودک می باشد. پذیرش جامعه و حتی سایر اعضای فامیل و خانواده نسبت به رفتارهای کودک ، حمایت های اجتماعی کم، مشکلات مالی، انزوا، کمبود آگاهی والدین درباره چگونگی پیشرفت کودک و نحوه رفتار با وی نیز از جمله منابع دیگر استرس بر والدین هستند.
استرس بالا در والدین آنها را به سمت استفاده بیشتر از روش های انعطاف ناپذیر، تهدیدآمیز وپرخاشگرانه برای کنترل رفتار کودکانشان سوق می دهد. چنین گرایشی خود موجب تاثیرات منفی بر ارتباط و رشد کودک می شود و رفتارهای مخرب را تشدید می کند.
از سوی دیگر باید توجه داشت که امکانات و منابع درمانی برای کمک به کودکان اوتیسم و خانواده های آنان محدود است و این امر بر لزوم دخیل کردن جدی خانواده ها در فرآیند درمان کودکانشان دلالت دارد. فرآیندهای توانبخشی باید توانمندسازی والدین را به عنوان بخشی اساسی از مداخله در نظر داشته باشند تا بتوانند از انرژی والدین برای پیشبرد عملکرد کودکان استفاده کنند و از پیامدهای منفی این اختلال جلوگیری کنند.
پژوهش های مختلف نشان داده اند که مشارکت والدین در روند درمان تاثیر به سزایی بر بهبود کودک و سلامت روان والدین دارد. برنامه های متمرکز بر آموزش والدین، دانش و مهارت های ضروری را برای بهبود کیفیت تعامل کودک-والد فراهم می آورد. این برنامه ها به والدین کمک می کنند تا مشکلات و نیز توانمندی های کودک خود را درک کرده و آنها را در جهت پیشبرد کودک هدایت کنند. همچنین این برنامه ها از طریق فراهم آوردن اطلاعات مناسب درباره شرایط کودک و نحوه رفتار مناسب با وی، سازوکارهای سازگاری والدین را بهبود می بخشند.
با توجه به اثرات مفید مشارکت والدین در روند درمان این کودکان
٬ مرکز اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه جامعی را برای آموزش والدین طراحی کرده است تا در جهت توانمندسازی والدین و ارتقای عملکرد آنها به عنوان جزیی اساسی از تیم درمان گام موثری بردارد.

مشاهده جزییات برنامه :

 
برنامه آموزش والدین
مرکز اتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز- بیمارستان اسدآبادی

 
ارائه دهنده مواد و وسایل آموزشی روش یاد دهی رئوس مطالب شماره جلسه
روان پزشک کودک و نوجوان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی ٬پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
 
آشنایی با اختلالات طیف اوتیسم (علائم) 1
روان پزشک کودک و نوجوان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
 
آشنایی با اختلالات طیف اوتیسم( درمان های دارویی و غیر دارویی) 2
روان پزشک کودک و نوجوان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
 
باورهای درست و نادرست در مورد اتیسم 3
روان پزشک/روان شناس/کار درمانگر/گفتار درمانگر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
بازدید از فعالیت های مرکز
آشنایی با فعالیت های مرکز اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز 4
متخصص تکامل کودکان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
 
تکامل طبیعی کودک (با تمرکز بر تکامل زبان/ توانمندی های اجتماعی/ بازی) 5
گفتار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی
 
چگونگی بهبود ارتباط با کودک مبتلا به طیف اوتسم 6
کار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی بازی و نقش آن در بهبود ارتباط با کودک 7
کار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی چگونگی شکل دهی محیط برای کمک به کودکان  اتیستیک 8
کار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی استفاده از فعالیت های روزمره برای کمک به کودک اتیستیک 9
کار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی چگونه استرس کودک اتیستیک را کنترل کنیم 10
گفتار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی چگونه به بهبود توانایی های شناختی کودک اتیستیک کمک کنیم 11
گفتار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی چگونه به بهبود گفتار کودک اتیستیک کمک کنیم 12
روان پزشک کودک و نوجوان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اتیستیک 13
روان شناس ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی اداره رفتارهای مشکل ساز در کودکان طیف اوتیسم 14
روان شناس ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی روش های بهبود انگیزش در کودکان مبتلا به طیف اتیسم 15
کار درمان گر ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی ملاحظات حسی در کودکان مبتلا به طیف اتیسم 16
متخصص کودکان ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی تغذیه در کودکان مبتلا به طیف اتیسم 17
متخصص ژنتیک ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی ژنتیک و مشاوره ژنتیکی برای خانواده های کودکان مبتلا به اتیسم 18
روان شناس ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی کارهایی که برای خودمان باید انجام دهیم
(راه های کنترل استرس در والدین و خانواده)
19
گروه پزشکی اجتماعی ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی مشکلات اجتماعی کودکان اتیستیک و خانواده های آن ها 20
گروه پزشکی اجتماعی ویدویو پروژکتور اسلاید سخنرانی پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی و نقش آن ها در کمک به کودکان و خانواده های آن ها 21
کلیه درمان گران سیستم مدار بسته مشاهده ٬ گفتگو مشاهده فعالیت های درمانی در مرکز اتیسم 22
کلیه درمان گران و مسئولین برنامه اتیسم دانشگاه - پرسش و پاسخ، شرکت فعال در بحث گروهی پرسش و پاسخ و بحث گروهی 23
کلیه درمان گران و مسئولین برنامه اتیسم دانشگاه - فعالیت های تفریحی ٬ با همراهی با کودکان مراسم پایان دوره
(روز کودکان/ خانواده ها و درمان گران در پارک اتیسم)
24