درباره کتاب مبانی برنامهریزی آموزشی کودکان دارای اتیسم
اتیسم نوعی اختلال رشدی عصبی است که با آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارتهای ارتباطی و نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیتهای قالبی و تکراری مشخص میشود. تشخیص در سنین اولیهی زندگی اهمیت زیادی دارد و مداخلات درمانی نیز تأثیر بیشتری دارد. امروزه توجه به درمان و توانبخشی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اهمیت زیادی پیدا کرده است، زیرا با بهکارگیری فنون و روشهای درمانی جدید میتوان این کودکان را به گروه همسالان نزدیک کرد. استفادهی بهموقع از منابع آموزشی که مداخلهی بههنگام نامیده میشود و سطوح مختلفی دارد، برای ارتقای سطح توانمندیهای کودک و تأمین بهداشت روانی خانواده لازم و ضروری است. در این کتاب برنامههایی بهعنوان نمونه برای آشنایی با نحوهی آموزش کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم ارائه شده است و همچنین الگویی است برای مربیان، والدین و همهی افرادی که با این کودکان در ارتباط هستند تا بتوانند طبق آن همهی برنامههای آموزشی را طراحی و اجرا کنند. از آنجایی که برنامهریزی منسجم و تدوین شده برای بهبود و پیشرفت آموزش کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم تأثیر بسزایی دارد و تاکنون کتابی جامع در این زمینه نگاشته نشده است، بر خود لازم دیدیم تجربیات ۱۵ سالهی خود را در قالب یک کتاب ارائه نماییم. هرچند همهی نکات آموزشی در یک کتاب نمیگنجد، ولی سعی شده نکات اصلی و پایه به اختصار توضیح داده شود. لازم به ذکر است این شیوهها و روشها علاوه بر اینکه برای آموزش کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اثربخش و مفید است، در زمینهی آموزش کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، بیشفعال، عقبماندهی ذهنی و... نیز مفید و مؤثر است.