آزمون "سالی-آن" برای ارزیابی نظریه ذهن
نظریه ذهن عبارت است از توانایی درک اینکه دیگران نظریات، نیات، احساسات و ذهنیاتی دارند که از ذهنیات ما جداست و بر آن اساس اعمالی را انجام می دهند که از رفتارهای ما متفاوت است. به نظر می رسد که این توانایی ذهنی در کودکان و حتی بزرگسالان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم متناسب با سن و توانایی های هوش رشد نمی کند. یکی از مراحل ساده رشد توانایی نظریه ذهن عبارت است از توانایی انتساب "باور غلط" به دیگرانی که اطلاعاتشان با ما یکسان نیست.
آزمون معروفی که در این زمینه مورد استفاده قرار میگیرد آزمون "سالی-آن" است: این آزمون شامل یک بازی ساده عروسکی است: در حضور کودک یکی از عروسک ها (سالی)، تیله اش را در یک سبد در پوشیده پنهان میکند و سپس اتاق را ترک می کند. عروسک دیگر (آن) تیله سالی را از سبد به یک جعبه نقل مکان می دهد. حال سالی به اتاق بر می گردد. از کودک سوال می شود که حالا سالی در وهله اول کجا به سراغ تیله اش خواهد رفت. توانمندی نظریه ذهن یعنی درک اینکه چون سالی شاهد جابجایی تیله اش نبوده در وهله اول در سبد بدنبالش خواهد گشت. کودکان اتیسم که در این توانمندی رشد متناسب ندارند و قادر نیستند ذهنیات خود را از ذهنیات دیگران افتراق دهند، در پاسخ به سوال خواهند گفت که سالی در جعبه بدنبال تیله خواهد گشت. در واقع چون خودشان می دانند که تیله در جعبه است، قادر به انتساب باور غلط به دیگری (که شاهد جابجایی نبوده) نیستند.
سوالات خود را در این زمینه از ما بپرسید!