در این مرکز برنامه های آموزشی برای گروه های مختلف بالینی و نیز دیگر گروه هایی که به نوعی در فعالیت های تشخیصی و درمانی اختلالات طیف اوتیسم نقش دارند٬ قابل اجرا می باشد. برنامه های مزبور با استفاده از امکانات این مجموعه می توانند با تلفیق کار عملی و دانش نظری به بهبود دانسته ها و مهارت مخاطبین بیانجامد. این برنامه ها که متناسب با نیازهای هریک از گروه ها در این حوزه برگزار می گردند٬ از جمله شامل موارد زیر می باشد:
برنامه های آموزشی
این مرکز در تلاش است که با داشتن نمایندگانی از نهادهای مختلفی که به نوعی با هر یک از فرآیندهای تشخیصی٬ آموزشی٬ پژوهشی و مدیریتی حوزۀ اوتیسم درگیر می باشند٬ به عنوان الگویی عملی از هماهنگی های بین بخشی در جهت استفادۀ بهینه و هدفمند از تمامی منابع موجود عمل نماید. هم اکنون رایزنی و تشکیل جلسات برای تدوین جزئیات این برنامه ها آغاز شده است و امید می رود که با هماهنگی تمامی نهادها و در قالب تفاهم نامه ها و شیوه نامه های عملیاتی مشخص در آینده ای نزدیک محقق گردد. به جزء خود دانشگاه علوم پزشکی٬ از جمله ارگان هایی که می توانند در ساختار مدیریتی این مرکز نقش ایفا کنند می توان به سازمان بهزیستی٬ ادارۀ آموزش و پرورش٬ شهرداری٬ دانشگاه تبریز٬ دانشگاه آزاد اسلامی٬ جمعیت های خیریه٬ پلیس٬ سازمان رفاه و استانداری اشاره کرد.
برنامه های مدیریتی
مأموریت تدوین و اجرای این برنامه بنا به دستور ریاست دانشگاه بر عهدۀ گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی گذاشته شده است. با توجه به پیچیدگی اجرای این برنامه و ضرورت اتصال این برنامه به برنامۀ ثبت٬ تشکیل و تداوم این برنامه به عنوان جزئی از برنامه های مرکز اوتیسم تعریف شده است.
برنامه ی غربالگری
برنامۀ ثبت اختلالات طیف اوتیسم به عنوان یکی از برنامه های ثبت دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تصویب رسیده است. این برنامه شامل چند مرحلۀ عملیاتی است که در نهایت به فرآیند تشخیص سازمان یافته و ثبت منجر می گردد. مرکز ثبت جزئی از ساختار مرکز اوتیسم می باشد.
برنامۀ ثبت
ا در نظر داشتن مشکلات و نواقص ذکر شده در حوزۀ تشخیص و درمان اختلالات طیف اوتیسم و در تلاش برای رفع این نارسایی ها٬ مرکز اتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال حاضر برنامه های زیر را در دست اجرا دارد:
o آموزش دستیاران فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان
o آموزش دستیاران تخصصی روانپزشکی
o اجرای برنامه های آموزشی برای دانشجویان پزشکی
o برنامه های آموزشی برای دانشجویان توانبخشی (شامل رشته های گفتار درمانی٬ کاردرمانی و شنوایی شناسی)
o برنامه های آموزشی برای دستیاران تخصصی سایر گروه های مرتبط (ازجمله دستیاران تخصصی اطفال)
o برنامه های آموزشی برای روانشناسان
o برنامه های آموزشی برای معلمان
o فرآیندهای آموزش مستمر برای به روز کردن دانش و مهارت گروه های مختلف
o آموزش های عمومی برای مردم و آموزش والدین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم
لازم به ذکر است که بعضی از این برنامه ها هم اکنون در حال اجرا می باشند و سایر برنامه ها که نیازمند هماهنگی های بین بخشی بیشتری می باشند نیز درحال تدوین می باشند.
برنامه های پژوهشی
هدف این برنامه ها اجرای اولویت بندی شدۀ پژوهش های پایه ای و کاربردی در حوزه ی اختلالات طیف اوتیسم می باشد. مدیریت پژوهشی این مجموعه در حال تدوین اولویت های این حوزه است و با هماهنگی با مراکز تحقیقی مرتبط در تمامی نهادها٬ سعی خواهد کرد که فرآیندهای پژوهشی را به سمت تولید هدفمند دانش و ابزارهای مورد نیاز در این حوزه هدایت کند.
هدف اولیۀ برنامه های درمانی در این مرکز تدوین و ارایۀ الگویی عملی برای کارهای بالینی با نیت آموزش گروه های هدف مختلف می باشد و به این دلیل انجام کارهای بالینی در این مرکز به صورت تیمی و به شکلی محدود اجرا می گردد.
برنامه های تشخیصی و درمانی
o ویزیت فوق تخصصی توسط روانپزشکان کودک و نوجوان
o ویزیت تیمی توسط نیم درمانگره
o برنامه های گفتار درمانی
o برنامه های کار درمانی
o برنامه آموزش والدین
o برنامه آموزش مهارت های اجتماعی
تبادلات بین المللی
این برنامه ها با هدف بهبود دانش و انتقال متقابل تجربیات و یافته های علمی و نیز استفاده از منابع بین المللی در جهت پیشرفت برنامه های مرتبط با اختلالات طیف اوتیسم می باشد. هم اکنون طی بازدیدهای صورت گرفته از مرکز توسط برخی از اساتید و صاحب نظران خارجی٬ مقدمات این تبادلات فراهم گردیده است و امید می رود که با پیشرفت فعالیت های مرکز٬ ارتباطات مؤثرتری برای بهبود فعالیت های مرکز ایجاد گردد.