يکشنبه 6 خرداد 1397 -
جستجو :
 منوی اصلی مرکز
 
  برنامه های روانشناسی
برنامه های روانشناس مرکز
 
روانشناسان با توجه به آموزش­ها و تخصص­هایی که در زمینه­ های مختلف فرا می­گیرند، مسئولیت­های مختلفی را می­توانند بر عهده بگیرند که این امر نیز با توجه به ماهیت سازمان و خدمات مورد نیاز در آن تعیین می­شود. با توجه به نیازسنجی موجود در چارت سازمانی مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خدمات و مسئولیت­های روانشناس مرکز را می­توان به حیطه­های زیر تقسیم ­بندی کرد:

*اجرای آزمون­های غربالگریروانشناس مرکز مسئولیت اجرای آزمون­های روانی برای غربالگری و تشخیص اختلالات طیف اوتیسم را به­ عهده دارد؛ به صورت کلی بعد از مراجعه والدین و تشکیل پرونده برای کودک، آزمون­های ام- چات (M-Chat) و اِی­اِس­کیو (ASQ) از آنها گرفته می­شود؛ این دو آزمون برای غربالگری و تعیین پروفایل تکاملی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم استفاده می­شوند.

انجام آزمون های تشخیصی: آزمون های تشخیصی اصلی که توسط روانشناس دوره دیده انجام می گردد عبارت اند از: ADI-R و َADOS. روانشناس همچنین بنا به مورد آزمون های هوشی و سایر آزمون هایی را که در جهت تکمیل ارزیابی جامع عملکرد لازم است انجام می دهد.

انجام مصاحبه بالینیانجام مصاحبه بالینی با هدف بررسی پیشینه خانوادگی و سیر و پیش ­آگهی اختلال اوتیسم در کودک صورت می­گیرد. این مصاحبه با گرفتن تاریخچه و نحوه پیدایش اختلال و همچنین اجرای آزمون­های معرفی­ شده، موجب سازماندهی بهتر کودک و اختلال او می­شود.

کمک در فرایند تشخیص افتراقی در جریان ویزیت های تیمی
همکاری در ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف کودک٬ خانواده و شبکه اجتماعی
مشارکت در طراحی برنامه درمانی کوتاه مدت و اجرای بخش های مرتبط با روانشناسی
مشارکت در طراحی پیشنهادات برای برنامه درمانی میان مدت

هماهنگی و برگزاری جلسات آموزش والدینیکی دیگر از مسئولیت­های روانشناس در مرکز، انجام هماهنگی­های لازم و برگزاری جلسات آموزش والدین می­باشد؛ با توجه به این موضوع که اکثر درمان­های موجود برای اختلالات طیف اوتیسم متمرکز بر خود کودک هستند، همواره جای خالی آموزش به والدین برای شناخت بهتر اختلال و چگونگی برخورد با مشکلات این کودکان، احساس می­شود؛ نکته ­ای که مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اهمیت آن واقف بوده و در همین راستا سلسله جلساتی را در این زمینه برگزار می­کند.

تهیه پمفلت­ های آموزشی: یکی از خدماتی که مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه می­کند، تهیه پمفلت های (بروشور) آموزشی است که هر کدام از پرسنل، با توجه به نقش خود در این مرکز به تنظیم آن می­پردازند؛ در همین راستا روانشناس مرکز نیز با توجه به حیطه تخصصی خود مثل آموزش والدین مطالب مفید و کاربردی را به صورت پمفلت تنظیم و به مخاطبان خود ارائه می­کند.

هماهنگی و برگزاری جلسات ویزیت تیمی و گراندراندبا توجه به این­که اختلالات طیف اوتیسم، علائم و نشانه ­های متعددی دارند و با سایر اختلالات کودکی نیز همپوشانی دارند، احتمال اینکه متخصصان در زمینه تشخیص قطعی این اختلال با مشکل مواجه شوند، بالا می­رود؛ به همین دلیل برگزاری جلسات ویزیت تیمی و گرندراند ضروری است. در این جلسات که با شرکت روانپزشک، روانشناس، کاردرمانگر٬ گفتار درمانگر و متخصص کودکان تشکیل می­شود، اعضا با توجه به حیطه تخصصی خود به تبادل نظر می­پردازند تا به تشخیص صحیح دست پیدا کنند.
- ارتباط فعال با درمانگران خارج از مرکز برای تبادل نظر درباره ی فرآیند اجرای درمان های خارج از مرکز
مشارکت در ارزیابی های دوره ای تیمی و ارائه ی بازخورد به سایر همکاران در مورد سیر درمان و مشکلات موجود
برقراری ارتباط با مراجع حمایتی در جهت کسب حمایت های اجتماعی لازم برای کودکان
مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی برای گروه های هدف (از جمله پرسنل مرکز)
کمک در طراحی و اجرای برنامه های تحقیقاتی مرکز
انجام برنامه های درمانی مطابق با وظایف محوله

* ارائه مشاوره­ های فردی و خانوادگی: با توجه به این امر که والدین و خانواده­های دارای فرزند اوتیستیک، در زمینه ­های مختلف و زندگی روزمره خود با مشکلات متعددی روبرو هستند، امکان دارد که این فشارها، سایر حوزه­ های زندگی از جمله روابط زناشویی و خانوادگی آنها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. در موارد این­چنینی نیز روانشناس مرکز با ارائه خدمات و مشاوره­ های روانشناختی، می­تواند به آنها کمک نماید. 

بازی درمانی
*
شرکت در برنامه های آموزش مهارت های اجتماعی
* رفتاردرمانی
 
نوشته شده در   يکشنبه نوزدهم آذر 1396  ساعت  08:23   توسط   مهدی ابراهیم پور
ویرایش شده در يکشنبه نوزدهم آذر 1396 ساعت 08:23 توسط مهدی ابراهیم پور
نظرات شما
نام :  
نام خانوادگی :  
ایمیل فرستنده :
refresh captcha
 
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید