يکشنبه 6 خرداد 1397 -
جستجو :
 منوی اصلی مرکز
 
  کار درمانی

کار درمانی عبارت است از استفاده درمانی از کارها و فعالیت‌های روزمره زندگی برای افراد و گروه‌ها با هدف تسهیل مشارکت آن‌ها در نقش‌های زندگی و موقعیت‌های منزل، مدرسه، محیط کار، اجتماع. طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا در سال ۱۹۸۱؛ کار درمانی علم استفاده از فعالیتهای هدفمند در افراد مبتلا به:

* بیماریها یا ضایعات جسمی
* اختلال در عملکردهای روانی-اجتماعی
* ناتوانی‌های رشدی
* اختلالات یادگیری و سالمندان به منظور:  پیشگیری از ناتوانی٬ حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است.

کار درمانگران در حوزه مهارت های اجتماعی، مهارت های شناختی، رفتاردرمانی، توانبخشی جسمی حرکتی، پردازش حسی و بازی درمانی آموزش می بینند در نتیجه بخاطر رویکرد کلی نگری که دارند یک بخش مهم و اولیه در درمان و بهبود کودکان دارای اختلال اوتیسم هستند. وظایف تعریف شده کار درمانگر در مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز عبارت اند از:

* غربالگری: ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی دقیق تر مطابق با پروتکل تشخیصی
* کمک در فرایند تشخیص افتراقی در جریان ویزیت های تیمی
* همکاری در ارزیابی جامع نقاط قوت و ضعف کودک٬ خانواده و شبکه اجتماعی
* مشارکت در طراحی برنامه درمانی کوتاه مدت و اجرای بخش های مرتبط با کاردرمانی
* مشارکت در طراحی پیشنهادات برای برنامه درمانی میان مدت
* ارتباط فعال با درمانگران خارج از مرکز برای تبادل نظر درباره فرآیند اجرای درمان های خارج از مرکز
* مشارکت در ارزیابی های دوره ای تیمی و ارائه بازخورد به سایر همکاران در مورد سیر درمان و مشکلات موجود
* برقراری ارتباط با مراجع حمایتی در جهت کسب حمایت های اجتماعی لازم برای کودکان
* مشارکت در برنامه های آموزشی برای والدین
* شرکت در برنامه های آموزشی مختلف به منظور به روز سازی دانش و مهارت خود
* مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی برای گروه های هدف (از جمله پرسنل مرکز)
* کمک در طراحی و اجرای برنامه های تحقیقاتی مرکز
* انجام برنامه های درمانی مطابق با وظایف محوله

کمک در درمان مشکلات پردازش حسی: حدود ۶۰-۷۰ درصد از کودکان دارای اوتیسم، مشکلات پردازش حسی دارند. آنها ممکن است صداهای محیط را بیش از حد نرمال درک کنند و یا صداهایی که باید به آن توجه کنند را نادیده بگیرند. ممکن از در آغوش کشیده شدن متنفر باشند و اذیت شوند و یا اقدام به خودآزاری کنند. ممکن است بسیار منفعل و ساکن باشند و از حرکت اجتناب کنند و یا بشدت پر جنب و جوش بوده و کلیشه هایی نظیر دور خود چرخیدن داشته باشند. کار درمانگران در ارزیابی و درمان این مشکلات نقش بارزی ایفا میکنند. ممکن است یک درمانگر علاوه بر جلسات درمانی، رژیم حسی ویژه ای را برای کودک در نظر گرفته و جهت اجرای آن در خانه و مدرسه اقدام به آموزش والدین و مربیان کند.

بهبود مهارت های اجتماعی: یکی از نقایص بارز در کودکان دارای اوتیسم، مشکل در برقراری مهارت های اجتماعی است. وظیفه کار درمانگران در بهبود این مورد آموزش مهارت های روزمره زندگی پایه (BADL) نظیر غذا خوردن، توالت رفتن، پوشیدن و در آوردن لباس، شانه کردن موها) و آموزش مهارت های روزمره زندگی(IADL)  نظیر آموزش تعاملات بین فردی، استفاده از امکانات عمومی نظیر اتوبوس، تلفن و ...، آموزش مهارت های جرأت ورزی و ...) می باشد.

توانبخشی شناختی :از دیگر مشکلات کودکان دارای اختلال اوتیسم مشکل در توجه، تمرکز، توانایی درک احساسات، اهداف و نقطه نظرات دیگران، عملکردهای اجرایی سطوح بالا نظیر قضاوت، محاسبات، برنامه ریزی و یادگیری علوم پایه متناسب با سن کودک می باشد. کار درمانی ذهنی نقش بسزایی در بهبود این اختلالات دارد.

بازی درمانی: معمولاً کودکان دارای اختلال اوتیسم از لحاظ رشد بازی کمتر از سن تقویمی خود هستند. آنها معمولا یا علاقه ای به استفاده از اسباب بازیها ندارند و یا اگر علاقمند باشند از اسباب بازیها متناسب با هدف کارکردی آنها استفاده نمی کنند. مثلا کودکی فقط به ماشین علاقه دارد و صرفاً با انگشتانش چرخ ماشین را می چرخاند. بازیهای گروهی در این کودکان به ندرت به چشم می خورد و بازی های نمادین یا وجود ندارد و یا با تاخیر بسیار زیادی شروع می شود. از آنجایی که بازی تاثیر بسزایی در رشد شناختی، هیجانی، اجتماعی، درکی و حرکت کودک دارد، کار درمانگران بازیهای متناسب با سن و شرایط کودک را تسهیل می کنند.

رفتار درمانی: از آنجایی که ارتباط با کودک مستلزم آگاهی به علم رفتاردرمانی است، کار درمانگران در طول دوره کارشناسی آموزش های لازم را در این رابطه می بینند و در صورت بروز مشکلات رفتاری در طی جلسه ی درمانی هم تکنیک های صحیح را بکار می برند و هم آموزش های لازم را به والدین می دهند.

کار درمانی جسمی حرکتی : از جمله مشکلات جسمی حرکتی شایع در بین کودکان دارای اختلال اوتیسم، مشکل هماهنگی حرکتی، تعادل و مهارت های حرکتی ظریف است که کار درمانگران با توجه به آموزش های تخصصی که داشته اند می تواند نقش بسزایی در درمان و بهبود این مشکلات داشته باشند.  

 
نوشته شده در   پنجشنبه نوزدهم مرداد 1396  ساعت  11:40   توسط   مهدی ابراهیم پور
ویرایش شده در چهارشنبه پانزدهم شهريور 1396 ساعت 11:40
نظرات شما
نام :  
نام خانوادگی :  
ایمیل فرستنده :
refresh captcha
 
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید