برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
چهارشنبه 19 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاثیر موسیقی درمانی در حذف رفتارهای کلیشه ای کودکان
تاثیر موسیقی درمانی در حذف
رفتارهای کلیشه ای
کودکان
:
فضای موسیقی درمانی به دلیل برخورداری از ماهیت خاص، فرصتهای را برای کودک فراهم می کند تا او ضمن انجام فعالیتهای حسی- حرکتی و ادراکی و نیز پرداختن به علائق خاص خود ناگزیر به اجتناب از رفتارهای کلیشه ای گردد. هر چه فعالیتهای موسیقایی برای کودک پر جاذبه تر باشد و هیجان مثبت بیشتری را به کودک بدهد از رفتارهای قالبی او بیشتر می کاهد
.
در جلسات درمانی برای تاثیر بیشتر موسیقی روشهای زیر را انجام شود:
* نوع موسیقی مورد علاقه کودک را کشف و ضمن تنوع بخشیدن به آن کودک را با آن درگیر نماید
.
* عواملی را که موجب اضطراب کودکان ویا پناه بردن به دنیای درون و انجام رفتارهای قالبی می گردد شناسایی کند. این عوامل می تواند محرکهای بی ارتباط به درمان یا برخی از وسایل سازها و ابزار موسیقی باشد که کودک به آن علاقه ای ندارد
.
*
کودک را هرگز به حال خود رها نکنید. این بدان معنی نیست که آزادی کودک را سلب کنیم بلکه یک درمانگر ورزیده انواع محرکهای موسیقایی مورد علاقه و پرجاذبه برای کودک را باید به صورت سازمان یافته دقیق و علمی و نیز بصورت مستقیم یا غیر مستقیم به کودک ارائه نماید. در اینصورت کودک ضمن اینکه به فعالیتهای مورد علاقه خود پرداخته است و همچنین فرصت پرداختن به رفتارهای تکراری و کلیشه ای را نیز نداشته است
.
* هرچند تکنیکهای منفعل مانند گوش دادن به موسیقی و شنیدن صداها در کاهش رفتارهای تکراری موثر است، اما والدین و درمانگران باید بویژه در مراحل بعدی درمان از تکنیکهای فعال بیشتر استفاده نماید
.
* والدین و درمانگران باید به این نکته توجه کنند که گاهی علاقه کودک به یک محرک موسیقایی مانند صدا، آواز، نواختن و نظیر آن ممکن است کودک را وادار به تکرار نماید. به نوعی که آن رفتار ویژگیهای رفتار کلیشه ای را پیدا کند، در این مواقع درمانگران و والدین باید تلاش کنند تا از روشهایی چون جایگزینی محرکهای دیگر، اجتناب موقت از ارائه محرک مورد علاقه کودک، تنوع بخشیدن به علائق کودک و نظیر آن از انجام رفتار کلیشه ای توسط کودک ممانعت شود
.
نوشته شده
در
شنبه بیست و چهارم تير 1396
ساعت
11:55
توسط
مهدی ابراهیم پور
تعداد بازدید : 2155
برچسب ها :
رفتارهای کلیشه ای
فضای موسیقی
موسیقی درمانی