Evaluation of a new computer intervention to teach people with autism or Asperger syndrome to recognize and predict emotions in others / Martin silver & peter Lakes 2001
ارزیابی یک برنامۀ مداخله ای کامپیوتری جهت آموزش هیجانات به کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم
چکیده مقاله:
این آزمایش تصادفی کنترل شده به دنبال بررسی تاثیر یک برنامۀ کامپیوتری است که برای آموزش هیجات به کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم طراحی شده است.
۲ گروه ۱۱ نفره ( ۱۲ -۱۸ سال) از کودکان اوتیسم و یا آسپرگر در دو مدرسۀ ویژه شرکت کردند. یک گروه از برنامه های کامپیوتری به مدت ۱۰ جلسۀ نیم ساعته بیش از ۲ هفته استفاده کردند.
در خلال برنامه، اطلاعات کاهش قابل ملاحظه ای در خطاها از ابتدا تا آخرین استفاده از برنامه را نشان دادند. دانش آموزان قبل و بعد از مداخله با استفاده از حالات چهره، کارتون هایی که موقعیت های احساسی را نشان می دهند و داستانهایی با الفاظ ساده (non literal) ارزیابی شدند. امتیازات وابسته به سن و کلام نبودند.
گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در هرسه ارزیابی (بالا) افزایش داشت. امتیازات رابطۀ چشمگیری با دفعات استفاده از برنامۀ کامپیوتری داشت و نتایج نشان دهندۀ تاثیر مثبت بود. تحقیقات اضافی می تواند ارزیابی کند که آیا این نتایج به دنیای واقعی قابل تعمیم هستند و آیا می توانند عملکرد تئوری ذهن را بهبود ببخشند یا نه؟
جهت مشاهده فایل کامل مقاله اینجا و جهت مشاهده بخش مقالات اینجا را کلیک نمائید.