برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 10 مهر 1396
کد 57

در ادامه بخش هایی از این کتاب را مشاهده می نمائید.

معرفی کتاب "ارزیابی مهارتهای اجتماعی در کودکان اوتیسم"
پیشنهادات مداخله در آموزش مهارتهای اجتماعی:
بر اساس خلاصه نکات ضعف و قوت:


1.  رفتارهاي اجتماعی که باید در طرح مداخله اجتماعی تلفیق شود عبارتند از:

هدف 1: شناخت عاطفی/ درك احساس و تجسم دیگران
اهداف خاص:
- شناخت مفهوم زبان اشاره افراد دیگر
- استفاده از حالات چهره متعارف براي بیان احساسات خود (براي مثال: بلند کردن ابروها به هنگام تعجـب کـردن یـا
جمع کردن ابروها در زمان خشم)
- استفاده از اشارات یا زبان اشاره براي مخابره و ارتباط (براي مثال استفاده از علامت دست  ok، دست به سـینه بـودن به هنگام خشم)
- درك احساسات و افکار متفاوت دیگران
- درك چشماندازها و جایگاه دیگران (براي مثال قرار دادن خود جاي دیگري)
- شناخت آنچه موجب میشود افراد دیگر احساس حالات اصلی از قبیل شادي، ناراحتی یا ترس داشته باشند
- شناخت آنچه، موجب عواطف بسیار پیچیده افراد دیگر از قبیل تعجب، احساس گناه یا خجالت میشود. 

هدف 2: آغاز تعامل و گفتگو
اهداف خاص:
- شروع احوالپرسی با افراد آشنا
- دعوت دیگران به بازي
- ملحق شدن به گروه بچه هایی که بازي میکنند.
- از دیگران، درخواست مستقیم چیزي که میخواهد.
- کمک خواستن از دیگران
- شروع مکالمات با دیگران
- جلب توجه دیگران قبل از صحبت با آنها
- کمک رسانی به افرادي که به کمک نیاز دارند. 
- تسلی دادن افراد آسیب دیده یا ناراحت
- عذرخواهی به هنگام آسیب رساندن به افراد بدون یادآوري
- تبریک گفتن به افراد دیگر به خاطر دستاوردها و موفقیتهایشان و آرزوي موفقیت کردن

هدف 3: پاسخ به آغاز گفتگوها
اهداف خاص:
- پاسخ دوستانه وقتی دیگران دعوت به بازي میکنند.
- پاسخ دوستانه به سوالات یا درخواستهاي دیگران
- پاسخ دوستانه، وقتی دیگران درصدد شروع گفتگو با او هستند.
- پاسخ مثبت به تعریفها


هدف 4: حفظ تعاملات و گفتگوها
اهداف خاص:
- بازي گروهی با دیگران (براي مثال، به اشتراك گذاشتن، حفظ نوبت، رعایت اصول)
-  انجام بحثها و گفتگوها درباره موضوعات مختلف
-  صحبت درباره موضوعات مورد توجه فرد دیگر
-  حفظ مکالمه بله به اشتراك گذاشتن اطلاعات و پرسیدن سوالات از فرد دیگر
-  حفظ موضوع در طول مکالمات
-  گوش دادن به صحبت دیگران و استفاده از این اطلاعات در طول مکالمه
- صحبت کردن و گوش دادن به مدت زمان یکسان
-  حفظ تماس چشمی با دیگران در طول تعاملات و گفتگوها
-  صحبت با لحن صداي مناسب در طول مکالمات
-  خندیدن دوستانه یا نشان دادن علاقه خود به دیگران
- احترام به حریم شخصی دیگران در طول مکالمات (یعنی عدم ایستادن خیلی دور یا خیلی نزدیک)
- عدم قطع مکالمه و منتظر تمام شدن صحبت دیگران قبل از دادن اطلاعات

2.  فعالیتهاي مداخلهاي که ممکن است در کار با این کودك مفید باشند:
-  آموزش مهارتهاي اجتماعی هدفمند شخصی
-  جفت کردن همسالان در کلاس درس. 
-  مشارکت در گروه آموزش مهارتهاي اجتماعی کوچک و سازماندهی شده با همسالان بطور هفتگی
-  فعالیتهاي گروهی همسالان در کلاس درس که به کودك امکان شر کردن حوزههاي تخصص و علاقه را میدهد. 

3.  استراتژیهاي نو آوري توصیه شده:
- ایفاي نقش
- آموزش قواعد اجتماعی
-  استفاده از مطالب کتبی که کودك میتواند بخواند (براي مثال کتابهایی که موضوعات اجتماعی را نشـان مـی دهنـد، چک لیستهایی که به عنوان فرمانهاي رفتاري به کار میروند).
- استفاده از مطالب و علامتهاي تصویري (براي مثال تصاویر)
-  استفاده از یک جدول تصویري براي نشان دادن توالی فعالیتها
-  داشتن روتین قابل پیشبینی
-  تکرار و تمرین
-  شرکت دادن بزرگسالان و همسالان در محیط اجتماعی کودك در مداخله
-  استفاده از تمرینات غیرکلامی از قبیل ردهبندي (براي مثال حالات چهره) و تکمیل مقیاسهاي ردهبندي (براي مثال
درجه سنج اضطراب)
-  تدارك اصولی براي موقعیتهاي اجتماعی

صفحه اصلی این کتاب را
اینجا میتوانید مشاهده نمائید.