برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
سه شنبه 18 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
دوشنبه 10 مهر 1396
کد
57
در ادامه بخش هایی از این کتاب را مشاهده می نمائید.
معرفی کتاب "ارزیابی مهارتهای اجتماعی در کودکان اوتیسم"
پیشنهادات مداخله در آموزش مهارتهای اجتماعی:
بر اساس خلاصه نکات ضعف و قوت:
1. رفتارهاي اجتماعی که باید در طرح مداخله اجتماعی تلفیق شود عبارتند از:
هدف 1: شناخت عاطفی/ درك احساس و تجسم دیگران
اهداف خاص:
- شناخت مفهوم زبان اشاره افراد دیگر
- استفاده از حالات چهره متعارف براي بیان احساسات خود (براي مثال: بلند کردن ابروها به هنگام تعجـب کـردن یـا
جمع کردن ابروها در زمان خشم)
- استفاده از اشارات یا زبان اشاره براي مخابره و ارتباط (براي مثال استفاده از علامت دست ok، دست به سـینه بـودن به هنگام خشم)
- درك احساسات و افکار متفاوت دیگران
- درك چشماندازها و جایگاه دیگران (براي مثال قرار دادن خود جاي دیگري)
- شناخت آنچه موجب میشود افراد دیگر احساس حالات اصلی از قبیل شادي، ناراحتی یا ترس داشته باشند
- شناخت آنچه، موجب عواطف بسیار پیچیده افراد دیگر از قبیل تعجب، احساس گناه یا خجالت میشود.
هدف 2: آغاز تعامل و گفتگو
اهداف خاص:
- شروع احوالپرسی با افراد آشنا
- دعوت دیگران به بازي
- ملحق شدن به گروه بچه هایی که بازي میکنند.
- از دیگران، درخواست مستقیم چیزي که میخواهد.
- کمک خواستن از دیگران
- شروع مکالمات با دیگران
- جلب توجه دیگران قبل از صحبت با آنها
- کمک رسانی به افرادي که به کمک نیاز دارند.
- تسلی دادن افراد آسیب دیده یا ناراحت
- عذرخواهی به هنگام آسیب رساندن به افراد بدون یادآوري
- تبریک گفتن به افراد دیگر به خاطر دستاوردها و موفقیتهایشان و آرزوي موفقیت کردن
هدف 3: پاسخ به آغاز گفتگوها
اهداف خاص:
- پاسخ دوستانه وقتی دیگران دعوت به بازي میکنند.
- پاسخ دوستانه به سوالات یا درخواستهاي دیگران
- پاسخ دوستانه، وقتی دیگران درصدد شروع گفتگو با او هستند.
- پاسخ مثبت به تعریفها
هدف 4: حفظ تعاملات و گفتگوها
اهداف خاص:
- بازي گروهی با دیگران (براي مثال، به اشتراك گذاشتن، حفظ نوبت، رعایت اصول)
- انجام بحثها و گفتگوها درباره موضوعات مختلف
- صحبت درباره موضوعات مورد توجه فرد دیگر
- حفظ مکالمه بله به اشتراك گذاشتن اطلاعات و پرسیدن سوالات از فرد دیگر
- حفظ موضوع در طول مکالمات
- گوش دادن به صحبت دیگران و استفاده از این اطلاعات در طول مکالمه
- صحبت کردن و گوش دادن به مدت زمان یکسان
- حفظ تماس چشمی با دیگران در طول تعاملات و گفتگوها
- صحبت با لحن صداي مناسب در طول مکالمات
- خندیدن دوستانه یا نشان دادن علاقه خود به دیگران
- احترام به حریم شخصی دیگران در طول مکالمات (یعنی عدم ایستادن خیلی دور یا خیلی نزدیک)
- عدم قطع مکالمه و منتظر تمام شدن صحبت دیگران قبل از دادن اطلاعات
2. فعالیتهاي مداخلهاي که ممکن است در کار با این کودك مفید باشند:
- آموزش مهارتهاي اجتماعی هدفمند شخصی
- جفت کردن همسالان در کلاس درس.
- مشارکت در گروه آموزش مهارتهاي اجتماعی کوچک و سازماندهی شده با همسالان بطور هفتگی
- فعالیتهاي گروهی همسالان در کلاس درس که به کودك امکان شر کردن حوزههاي تخصص و علاقه را میدهد.
3. استراتژیهاي نو آوري توصیه شده:
- ایفاي نقش
- آموزش قواعد اجتماعی
- استفاده از مطالب کتبی که کودك میتواند بخواند (براي مثال کتابهایی که موضوعات اجتماعی را نشـان مـی دهنـد، چک لیستهایی که به عنوان فرمانهاي رفتاري به کار میروند).
- استفاده از مطالب و علامتهاي تصویري (براي مثال تصاویر)
- استفاده از یک جدول تصویري براي نشان دادن توالی فعالیتها
- داشتن روتین قابل پیشبینی
- تکرار و تمرین
- شرکت دادن بزرگسالان و همسالان در محیط اجتماعی کودك در مداخله
- استفاده از تمرینات غیرکلامی از قبیل ردهبندي (براي مثال حالات چهره) و تکمیل مقیاسهاي ردهبندي (براي مثال
درجه سنج اضطراب)
- تدارك اصولی براي موقعیتهاي اجتماعی
صفحه اصلی این کتاب را
اینجا
میتوانید مشاهده نمائید.
برچسب ها
ارزیابی مهارتهای اجتماعی
ترجمه دکتر شاهرخی
کتاب ارزیابی مهارت