برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 16 مرداد 1396
کد 46
از سلسله سخنرانیهای ماهانه مرکز اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز

سرکار خانم الهام حمادی گفتار درمانگر مرکز جامع اوتیسم در مورخه 14 مرداد 96، سخنرانی تحت عنوان "شناخت اجتماعی و تئوری ذهن" را از ساعت 8 الی 10 در سالن کنفرانس بیمارستان اسدآبادی ارائه نمودند که در ان به مباحث زیر اشاره داشتند: 

شناخت اجتماعی عبارتست از توانایی شناسایی، درک، پردازش و ارائه پاسخ مناسب به محرکهای اجتماعی مربوط به خود و دیگران. توانایی شناخت اجتماعی در سنین 3-4 سالگی بدست می آید. در رابطه با شناخت اجتماعی با 2 اصطلاح emotional state و mental state مواجه هستیم که emotional stat عبارت است از 6 حالت هیجانی ناراحتی، شادی، ناراحتی، شادی، عصبانیت، ترس، شگفت زدگی و انزجار و mental state عبارتست از emotional state  به علاوه یک بار شناختی.
 
ابعاد شناخت اجتماعی
Self perception
Other perception
Threat detection
Self regulation
 

اصول و زیربناهای شناخت اجتماعی که بر اساس اینها هم ارزیابی و هم مداخله صورت میگیرد:
 Seeing leads to knowing
Un expected feature
Eyes regun
Prosody

 
تست های ارزیابی شناخت اجتماعی
Test of false belief
Sally and Ann test
Sally and Dolly test
Reading the Mind in the Eyes Task
Jock comprehension task
Ekman Emotional Face Recognition
 
Theory of mind
تئوری ذهن عبارتست از توانایی درک عواطف و افکار دیگران.
 

 
فاکتورهای مرتبط با تئوری ذهن

Executive function 
Culture and Social interaction 
Auditory perception
Memory 
Representation
 
 
تئوری های مرتبط با tom
Selectivity Theory
Theory – Theory
Simulation Theory
Executive accounts (Inhibition)
First person Theory
 
اختلالات رفتاری که نداشتن tom باعث بروزش میشود
  1. پذیرش ضعیف موقعیت ها و شرایط و اتفاقات جدید
  2. به راحتی کلافه می شود و به سختی به حالت آرامش برمیگردد
  3. ترس های غیرعادی، نگرانی، اوقات تلخی نشان میدهد و برای ارتباط با دیگران مقاومت نشان میدهد
  4. رنج محدودی از علایق را دارد و روال معمول موضوعات و کارها ثابت شده است
  5. پافشاری میکند برای داشتن اشیا خاص یا اتفاق افتادن رویدادها به صورت روال همیشگی
 
ساختارهای مغزی مرتبط با tom
Anterior paracingulate cortex
SUPERIOR TEMPORAL SULCUS
TEMPORAL POLES
 
 
Tomدر چه کیس هایی بیشتر مشکل پیدا میکند؟
اوتیسم
نابینایی
آسیب شنوایی
اسکیزوفرنیا
Mr
 
 
ارتباط بین زبان و تئوری ذهن
Intention
Different desires, different knowledge
Seeing and Perspective
Belief language
Determiners
 
 
ارزیابی
The Sally and Anne test (see Baron-Cohen et al., 1985)
The Smarties test (Hogrefe et al., 1986)
Two tests of emotion recognition (Spence, 1980),
- the "Test of perception of emotion from facial expression"
the "Test of perception of emotion from posture cues
The Social Interpretation Test (SIT; Vijftigschild, Berger, & Spaendonck, 1969)
The Picture Arrangement subtest of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R; Wechsler.,  1974)
The Role Taking test (Selman & Byrne. 1974)
The John and Mary test (Perner & Wimmer, 1985)
The Newell Test for a Theory of Mind (Newell, Allen (1990)
TOM Test (Ghamarani , 2006)
Faux – Pas Recognition Test (Stone & Baron-Cohen , 1998)
Strange story task (Happy-1994)
 

چطور تئوری ذهن را بهبود ببخشیم؟
Role Play
Social story
Emotions prediction
Location prediction
Action prediction
Lie understanding
Kidding understanding
Comparing of decision
False belief
Pronouns
XO , Chess and
Hide and seek
Mafia
Reasons of mistakes
Fact and Fiction
Quotation
Unintentional or intentional
Simulation 2nd person
Prediction 1st person
Ideas swiching
McAfee textbooks
The way you look, the way you think