برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
يکشنبه 22 تير 1404
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
بازی های موبایلی برای کودکان طیف اوتیسم
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
يکشنبه 8 تير 1404
کد
275
نظام اعصاب آیینهای و نظریه ذهن در خودماندگی
به تازگی در تبیین اختلالات طیف در خودماندگی به کج کنشی نظام عصبی آیینهای انسان
[1]
(HMNS)
اشاره شده که ممکن است زمینه نقصهای اجتماعی، در
ASD
باشد. مطالعات
FMRI
به طور برجسته حاکی از فعالیت محدود شده جز پیشانی از نظام عصبی آیینهای در کودکان
ASD
در جریان مشاهده و تقلید چهرههای هیجانی است. علاوه بر این نتایج انحراف فعالیت نظامی عصبی آیینهای انسان را در کودکان
ASD
در حوزه هیجانی به طور مکرر نشان میدهد(دپریتو و همکاران، 2006).
اعصاب آیینهای در قشر جداری
(PC)
و پیش حرکتی
(F5)
از مغز میمون مشاهده شد. این دسته از یاختههای عصبی در مشاهده اعمال معطوف به هدف و کارکرد اجرایی فعال میشود. به علت موانع مطالعه فعالیت یاختههای عصبی واحد در مغز افراد سالم در یاختههای عصبی آیینهای هنوز در انسانها به طور مستقیم تایید نشده است. در هر حال شواهد رو به افزایش از تصویربرداری عصبی و مطالعه مربوط به ضایعات برای اعضای همولوگ
MNS
در انسان شامل شکنج پیشانی پیشین و قشر جداری پسین میشود که ممکن است به فهم تقلید از طریق بازنمایی عمل کمک کند (باکبانوم و همکاران، 2005؛ هیزر و همکاران،2003). مطالعات مبنی بر فناوری
FMRI
شواهدی را مبنی بر کاهش فعالیت ر جز پیشانی نظام عصبی آیینهای در کودکان مبتلا به
ASD
در جریان مشاهده و تقلید هرههای هیجانی نشان داده است. این یافتهها از این اندیشه مایت میکند که مفهوم نظام عصبی آیینهای نسان میتواند به بسط حوزه هیجانی بیانجامد علاوه بر این مشخص شده است که فعالیت این مناطق ارتباط معکوسی با نقصهای اجتماعی در کودکان مبتلا دارد مشخص شده است که کژ کارکردی نظام عصبی آیینهای ممکن است زمینه سازمان نایافتگی نقصهای اجتماعی در
ASD
باشد. همچنین نظام عصبی آیینهای هماهنگ با سازههای لیمبیک (کناری) و اینسولا (جزیرهای) ممکن است ساز و کاری برای کمک به درک و مشارکت ما در هیجانهای دیگران باشد(کار و همکاران، 2003).
از نظر ویلیام و همکاران(2004) ممکن است کودکان مبتلا به
ASD
دچار ضعف هماهنگی دیداری- شنیداری باشند. این امر منعکس کننده کژ کنشی نظام اعصاب آیینهای است که در این مورد یک فرضیه عمده به شمار میرود. آنها کارکرد مختل نظام اعصاب آیینهای را با مشکلات مربوط به تقلید در این گروه از بیماران مرتبط دانستهاند. بعضی از نظریهها اشاره مینمایند که تقلید و پیروی از رفتار دیگران یکی از ریشههای اولیه رشد فهم ذهن است. ویلیام و همکاران تاخیر رشدی در چنین ساز و کار عصبی را که برای فرایند تقلید ضروری است به عنوان هسته مرکزی اختلالات طیف در خودماندگی معرفی کردهاند.
اگرچه مطالعات دیگر به این نکته که نقص مختص
ASD
وجود دارد با این دسته از مبتلایان با دیگر گروههای بالینی با آسیبهای ذهنی دشواریهای حرکتی مشابه در نقایص عصب شناختی مشترک هستند نیز اشاره ضمنی داشتهاند. به عنوان مثال پرا و همکاران (2004) در پژوهشی برای تمایز کودکان
ASD
از کودکان رشد یافته عادی و کودکان با تاخیر در رشد عمومی با اتکا به تکالیف مربوط به تقلید از جمله طراحی حرکتی، زبردستی نظریه
(TOM)
ذهن مهارتهای کلامی اولین آسیب را در مهارتهای کلامی و زبردستی مشاهده کردهاند؛ همچنین افراد با رشد طبیعی را از افراد با تاخیر در رشد عمومی متمایز نمودهاند. تفاوت دیگر اختلاف در
TOM
بود که به ویژه نسبت معنیداری از واریانس بین گروهی باقیمانده را توجیه کرد و کودکان مبتلا به را از سایر گروهها متمایز ساخت. تحلیلهای بیشتر نشان داد که نه تنها تکالیف مربوط به تقلید در طبقه بندی مبتلایان به
ASD
از حساسیت خوبی برخوردار است که این تکالیف میتواند به طور معتبر و پایانی این دسته از افراد از کودکان با رشد عادی و رشد معمولی تاخیری متمایز سازد(پرا و همکاران،2008)
مبانی عصب شناختی همدلی کردن
نقص در تعامل اجتماعی همراه با علائم محدود و ارتباط آسیب دیده مهمترین نشانه کودک مبتلا به
ASD
است. این افراد در ارجاع حالتهای ذهنی خود و اشخاص دیگر که به عنوان
TOM
شناخته شده است به طور مشخص مشکل دارند اشخاص
ASD
تا حدودی در پاسخ مناسب به تجارت هیجانی دیگران شکست میخورند(پریماک و همکاران، ۱۹۹۱). نقص در همدلی و ورود به احساس دیگران به طور مکرر در افراد
ASD
تایید شده است. گیلبرگ(1992) اختلالات طیف در خود ماندگی را به عنوان اختلالات همدلی توصیف نمود. به طوری که نقایص مشاهده شده در رفتار همدلی بالقوه در این گروه از بیماران یکی از سه اختلال مشکلات اجتماعی مشکلات ارتباطی، تصویرسازی از ذهن دیگران را مطرح میسازد.
بلپر (2005) به توضیح اقسام همدلی یا خود را به جای دیگری تصور کردن از جمله همدلی شناختی (نظریه ذهن) همدلی حرکتی و همدلی عاطفی پرداخته است. به عقیده وی دو اختلال روانپزشکی اصلی (جامعه ستیزی و در خود ماندگی) با کژ کنشی در همدلی مرتبط است. مشکلات افراد در خود مانده در همدلی شناختی و همدلی حرکتی بیشتر از همدلی عاطفی میباشد که این امر در مبتلایان به جامعه ستیزی معکوس است. در این رابطه (هری و همکاران ۲۰۰۳) ضمن توضیح عواطف خودآگاه مانند شرم و خجالت و ارتباط آن از نظریه ذهن اظهار کردند که کودکان در خودمانده در تعیین عواطف خود آگاه ضعیفتر از کودکان دیگر عمل مینمایند؛ در حالی که در تشخیص عواطف ناخودآگاه تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما هنگامی که توانایی نظریه ذهن با روشهای آماری کنترل شد تفاوت دو گروه در تشخیص عواطف خودآگاه نیز از بین رفت.
مکانیزمهای عصبی همدلی و سهم خانواده در ارتباط با همدلی همواره مورد سوال و پژوهش میباشد. به تازگی در تحقیقی با کمک فناوری
GNSJ
۱۵ پسر مبتلا و ۱۱ نفر از پدران آنها با دو گروه شاهد که از نظر سن و بهره هوشی
(IQ)
قابل مقایسه بودند، در معرض تکالیف مربوط به همدلی قرار داده شدند. تکالیفی چون ارائه صورتهای هیجانی و نسبت دادن حالت هیجانی به آنها و یا قضاوت کردن در مورد پاسخ هیجانی خودشان به صورتها و وقتی که هیجانها به خود یا دیگری نسبت داده میشد به آنها واگذار گردید.
مشاهده شد که در گروه
BTE
فعالیت شکنج دوکی شکل نسبت به گروه کنترل کاسته شده فعالیت عصبی در شکنج دوکی شکل به طور معکوس با نقایص اجتماعی در آزمونهای
BTE
مرتبط بود. علاوه بر این مبتلایان به
BTE
با ارجاع پاسخهای هیجانی خود چهرهها واکنشهای همساز کمتری را نشان دادند و از فعالیت شکنج زیرین پیشانی کاسته شد. پدران کودکان
BTE
نمرات بالاتری در مقیاس خود درجهبندی برای علائم در خودماندگی قابل مقایسه با پدران گروه شاهد داشتند و عملکردشان نیز در اجرای تکالیف بدون آسیب بود (جرمینال و همکاران، 2010).
ناهنجاریهای موجود در فعالیت شکنج دوکی شکل در نوجوانان در خودمانده و منتسبین درجه اول آنها به کژ کنشی ساختهای منحرف بنیادین در
ASE
ارجاع شده است. همچنین یافتهها شواهدی فراهم میکند که ساز و کار آیینهای و کارکردهای منحرف عصبی دال بر آسیب به همدلی در
BTE
میباشد(شولتز،2005).
کاهش فعالیت شکنج پیشانی در
ASD
طی ادراک چهره یک یافته قوی است (دالتون و همکاران،2005؛ شولتز، 2005). مطالعات کاهش فعالیت طبیعی شکنجه پیشانی را در افراد مبتلا به
ASD
گزارش کردهاند. ابراپو به نقش مرکزی کارکرد غلط کنج پیشانی با توجه به آسیبهای اجتماعی- هیجانی در آزمودنیهای
BTE
اشاره کرد. این فرض که شکنج پیشانی در پاسخ همدلانه درگیر میشود با شواهدی از مبتلایان به بیماریهای دیگر حمایت میشود. نارسایی همدلی در بیماران مبتلا به بیماریهای اضمحلال عصبی با آسیب شکنج دوکی شکل پیشین مرتبط است (رانکین و همکاران،2006)
مطالعه مینیو- پالیوئلو(۲۰۰۹) در بزرگسالان
BTE
حاکی از عدم تغییر در نظام قشری نخاعی هنگام مشاهده درد دیگران بود که اشاره به فقدان همگانی عاطفی در اشخاص مبتلا به
BTE
دارد.
منابع
عبدالرحیمی نوشاد، لیلا، (1396)، نظریه ذهن نگرشی نو به نظریه تحولی(فلسفه ذهن کودکان)، نشر اختر، چاپ دوم، تبریز، 148 صفحه.
[1]
Numan Mirror Neuron System
برچسب ها
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
بیمارستان رازی تبریز
#طیف_اوتیسم
#مرکز_اوتیسم_تبریز
#مرکز_جامع_اوتیسم
#اوتیسم
#اختلال_طیف_اوتیسم
#تئوری_روانشناختی_اوتیسم
#سلولهای_آیینه ای
#نظریه_ذهن
#تئوری _ذهن
#نظریه_اختلال_اوتیسم