برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 16 دي 1403
کد 266
واقعیت مجازی و درمان اوتیسم
 
در سالهای اخیر واقعیت مجازی (VR) به عنوان یک ابزار نوآورانه در درمان اختلال طیف اوتیسم (ASD) به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است. در زیر به برخی از کاربردها و مزایای واقعیت مجازی در درمان اوتیسم اشاره می‌شود:

1. آموزش مهارت‌های اجتماعی 
- محیط‌های شبیه‌سازی شده: VR به افراد مبتلا به اوتیسم این امکان را می‌دهد که تعاملات اجتماعی را در محیط‌های کنترل‌شده و شبیه‌سازی شده تمرین کنند. این محیط‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ورودی حسی کمتری داشته باشند و اضطراب اجتماعی را کاهش دهند.
- گفت‌وگو با دوستان: سناریوهایی که در آن کودکان می‌توانند با آواتارهای دیگر در محیط‌های مجازی گفتگو کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تمرین کنند. این سناریوها می‌توانند شامل مکالمات روزمره، تبادل نظر و شروع مکالمه باشند.
- تعامل با بزرگ‌ترها: شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که در آن‌ها کودکان باید با بزرگ‌ترها یا معلمان خود تعامل کنند، مانند پرسیدن سؤال یا درخواست کمک، می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها کمک کند.
- تمرین تکراری: با استفاده از VR، می‌توان رفتارهای اجتماعی مطلوب مانند برقراری تماس چشمی، شروع مکالمات و تشخیص احساسات را بارها و بارها تمرین کرد.

2. مدیریت اضطراب و فوبیا
 واقعیت مجازی می‌تواند به کاهش اضطراب و فوبیا در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. با شبیه‌سازی موقعیت‌های ترسناک و محرکهای حسی آزار دهنده در یک محیط امن، کودکان می‌توانند به تدریج با ترس‌های خود مواجه شوند و توانایی ارائه واکنش‌های مناسب را یاد بگیرند.
- موقعیت‌های استرس‌زا: VR می‌تواند موقعیت‌هایی را شبیه‌سازی کند که ممکن است برای کودکان اوتیستیک استرس‌زا باشد، مانند رفتن به دکتر یا استفاده از حمل و نقل عمومی. این نوع تمرینات می‌توانند به کاهش اضطراب و افزایش راحتی در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی کمک کنند.

3. پردازش حسی(SI) 
- درمان یکپارچگی حسی: VR می‌تواند تجربیات حسی کنترل‌شده‌ای را فراهم کند که به افراد کمک می‌کند ورودی‌های حسی را بهتر تحمل و پردازش کنند.
- محیط‌های آرام‌بخش: این فناوری همچنین می‌تواند محیط‌های آرام‌بخش ایجاد کند که به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا خود را تنظیم کنند و تجارب حسی طاقت‌فرسا را مدیریت کنند.

4. توسعه مهارت‌های ارتباطی - ارتباط غیرکلامی: VR می‌تواند به کودکان کمک کند تا نشانه‌های غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات چهره را در یک روند مشارکتی و تمرین در فعالیتهای مجازی طراحی شده توسط متخصصین بهتر درک کنند.
- سناریوهای مکالمه: این فناوری اجازه می‌دهد تا سناریوهای واقعی مکالمه شبیه‌سازی شوند، که در آن کودکان می‌توانند مهارت‌های مکالمه خود را تمرین کنند.

5. بازی و یادگیری 
واقعیت مجازی می‌تواند فرآیند یادگیری را به یک بازی جذاب تبدیل کند، که این امر باعث افزایش مشارکت کودکان اوتیستیک در فرآیند درمان می‌شود. بازی‌های طراحی شده برای VR امکان تمرین مهارت‌ها در محیطی سرگرم‌کننده و ایمن را فراهم می‌آورد.

6. شواهد تحقیقاتی 
تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از واقعیت مجازی نه تنها باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود، بلکه تأثیرات مثبتی بر روی پردازش حسی و کاهش اضطراب نیز دارد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مداخلات VR می‌توانند بهبودهای قابل توجهی در توانایی‌های اجتماعی و هیجانی این کودکان ایجاد کنند.
 به طور کلی، واقعیت مجازی یک ابزار امیدوارکننده در درمان اختلال طیف اوتیسم است که با ارائه محیطی امن و کنترل‌شده، امکان یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را فراهم می‌آورد.
7. تقویت نظریه ذهن 
نظریه ذهن به توانایی درک افکار و احساسات دیگران اشاره دارد. VR می‌تواند به کودکان کمک کند تا این مهارت را تقویت کنند، زیرا آن‌ها می‌توانند در سناریوهای مختلف قرار بگیرند و احساسات دیگران را شناسایی و تحلیل کنند.

8. افزایش انگیزه و مشارکت 
محیط‌های تعاملی و جذاب VR می‌توانند انگیزه کودکان برای یادگیری و شرکت در فعالیت‌های درمانی را افزایش دهند. بازی‌ها و فعالیت‌های سرگرم‌کننده باعث می‌شوند که کودکان بیشتر تمایل داشته باشند تا در جلسات درمانی شرکت کنند.

9. آموزش رفتار در موقعیت‌های خاص 
- عبور از خیابان: سناریوهایی که به کودکان آموزش می‌دهند چگونه به‌طور ایمن از خیابان عبور کنند و چراغ‌های راهنمایی را تشخیص دهند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های زندگی روزمره را یاد بگیرند.
- ملاقات با افراد جدید: شبیه‌سازی موقعیت‌هایی که در آن‌ها کودکان باید با افراد جدید ملاقات کنند، مانند شرکت در یک جشن تولد یا رویداد اجتماعی، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با چالش‌های اجتماعی آشنا شوند.

10. تقویت مهارت‌های شناختی و عاطفی 
- شناسایی احساسات: سناریوهایی که در آن‌ها کودکان باید احساسات دیگران را شناسایی کنند، مانند تشخیص حالات چهره یا زبان بدن، می‌تواند به تقویت نظریه ذهن و مهارت‌های عاطفی آن‌ها کمک کند.
 - توجه مشترک: برنامه‌هایی مانند "Floreo" طراحی شده‌اند تا کودکان را در تمرین توجه مشترک یاری دهند، جایی که دو نفر بر روی یک شی متمرکز می‌شوند. این نوع تمرینات می‌توانند روابط اجتماعی را تقویت کنند.
11. بازی‌های آموزشی 
- بازی‌های تعاملی: استفاده از بازی‌های آموزشی که شامل چالش‌های اجتماعی هستند، می‌تواند تجربه یادگیری را جذاب‌تر کند و انگیزه کودکان را برای شرکت در فعالیت‌ها افزایش دهد.
 این سناریوها نشان‌دهنده پتانسیل بالای واقعیت مجازی در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم هستند و می‌توانند به عنوان ابزارهای مؤثری در فرآیند درمان استفاده شوند .

10. برنامه‌های آموزشی اختصاصی 
برخی از برنامه‌های خاص مانند "Floreo" طراحی شده‌اند تا به کودکان اوتیستیک کمک کنند مهارت‌های زندگی و اجتماعی را یاد بگیرند. این برنامه‌ها شامل فعالیت‌هایی هستند که توجه مشترک و تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کنند.
 برای کودکان مبتلا به اوتیسم، تعدادی از برنامه‌های واقعیت مجازی (VR) به صورت آنلاین ارائه می‌شوند که می‌توانند به بهبود مهارت‌های اجتماعی و تعاملات آن‌ها کمک کنند. در زیر به برخی از این برنامه‌ها اشاره می‌شود:

1. Floreo 
- توضیحات: Floreo یک برنامه واقعیت مجازی است که شامل تقریباً 200 درس طراحی شده برای آموزش مهارت‌های اجتماعی و تجربیات دنیای واقعی به کودکان اوتیستیک است. این برنامه به درمانگران، والدین و مربیان کمک می‌کند تا کودکان را در محیطی امن و کنترل‌شده آموزش دهند.
- ویژگی‌ها: شامل سناریوهایی مانند عبور از خیابان، انتخاب محل نشستن در کافه، و بازدید از مکان‌های عمومی مانند آکواریوم است. این برنامه همچنین به آموزش زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی کمک می‌کند.

2. Social Adventures 
- توضیحات: این برنامه شامل سناریوهای شبیه‌سازی شده است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را در موقعیت‌های مختلف تمرین کنند.
- ویژگی‌ها: کودکان می‌توانند با آواتارهای دیگر تعامل داشته باشند و در سناریوهای مختلف مانند ملاقات با دوستان یا خرید از فروشگاه شرکت کنند.

3. Otsimo 
- توضیحات: Otsimo یک اپلیکیشن آموزشی است که مجموعه‌ای از بازی‌های آموزشی را برای تقویت مهارت‌های پایه‌ای مانند الفبا، اعداد و رنگ‌ها ارائه می‌دهد.
- ویژگی‌ها: این برنامه به کودکان اوتیستیک کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و شنوایی خود را تقویت کنند و در عین حال سرگرم شوند.

4. Speech Blubs 
- توضیحات: این اپلیکیشن بر روی بهبود مهارت‌های تقلیدی و گفتاری تمرکز دارد و از طریق بازی‌های تعاملی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های گفتاری خود را تقویت کنند.
- ویژگی‌ها: این برنامه شامل فعالیت‌هایی است که کودکان را تشویق می‌کند تا از چیزهایی که می‌بینند تقلید کنند.

5. Pictello 
- توضیحات: Pictello یک نرم‌افزار آموزشی برای دانش‌آموزان اوتیسم است که به تقویت مهارت‌های اجتماعی و سازمانی کمک می‌کند.
- ویژگی‌ها: این برنامه خلاقیت و تفکر انتقادی را افزایش داده و همچنین به تقویت حواس بینایی، شنوایی و درک مطلب کودکان کمک می‌کند.]
این برنامه‌ها نشان‌دهنده پتانسیل بالای واقعیت مجازی در درمان اختلالات طیف اوتیسم هستند و می‌توانند به عنوان ابزارهای مؤثری در فرآیند یادگیری و درمان استفاده شوند.
 برنامه‌های واقعیت مجازی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اوتیستیک به صورت شخصی‌سازی شده توسط متخصصان در زمینه اوتیسم طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازهای خاص هر کودک را در نظر بگیرند و به آن‌ها کمک کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را در یک محیط کنترل‌شده و ایمن یاد بگیرند.
 برخی از مزایا و جزئیات برنامه‌های واقعیت مجازی شامل موارد زیر است:
 1. شبیه‌سازی موقعیت‌های اجتماعی: برنامه‌ها سناریوهای شبیه‌سازی شده‌ای را ارائه می‌دهند که به کودکان کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی واقعی، مانند تعامل با دوستان یا بزرگ‌ترها، تمرین کنند. این سناریوها معمولاً تحت نظارت متخصصان طراحی می‌شوند تا تأثیر مثبتی بر یادگیری داشته باشند.
 2. بازخورد فوری: برنامه‌های VR معمولاً امکان ارائه بازخورد فوری را دارند، که به کودکان کمک می‌کند تا رفتارهای خود را اصلاح کنند و یاد بگیرند که چگونه در موقعیت‌های مختلف پاسخ مناسب بدهند.
 3. توسعه مهارت‌های هیجانی: برخی از برنامه‌ها به تقویت مهارت‌های هیجانی کودکان کمک می‌کنند و شامل ارزیابی‌هایی هستند که توسط متخصصان انجام می‌شود. این ارزیابی‌ها شامل آزمون‌های شناختی و هیجانی است که تأثیرات مثبت آموزش واقعیت مجازی را نشان می‌دهد.
 4. محیط کنترل‌شده: استفاده از واقعیت مجازی به کودکان این امکان را می‌دهد که مهارت‌های اجتماعی خود را بدون ترس از قضاوت دیگران تمرین کنند. این محیط کنترل‌شده می‌تواند اضطراب ناشی از تعاملات اجتماعی را کاهش دهد.
 5. تنوع در سناریوها: برنامه‌ها معمولاً شامل تنوع زیادی از سناریوها هستند که به کودکان کمک می‌کند تا با انواع مختلفی از موقعیت‌های اجتماعی آشنا شوند. این تنوع شامل آموزش مهارت‌هایی مانند برقراری تماس چشمی، شروع مکالمه، و شناسایی احساسات دیگران است.
 به طور کلی، برنامه‌های واقعیت مجازی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان اوتیستیک نه تنها توسط متخصصان طراحی شده‌اند بلکه تجربه‌ای تعاملی و جذاب را نیز فراهم می‌کنند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی یادگیری و توسعه مهارت‌های اجتماعی آن‌ها داشته باشد.
 

گردآوری و تالیف: دکتر بابک کاشفی مهر.
ارگوتراپیست
                          استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز