برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
سه شنبه 2 بهمن 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
شنبه 12 اسفند 1402
کد
247
ارتباط تلویزیون و مشکلات حسی در کودکان
نوزادان و کودکان نوپایی که در معرض تماشای تلویزیون قرار میگیرند ممکن است بیشتر رفتارهای حسی غیرمعمولی از خود نشان دهند مانند بی علاقگی به فعالیتها یا جستجوی تحریک شدیدتر در یک محیط یا تحت تاثیر احساساتی مانند صداهای بلند یا نورهای روشن از خود بروز میدهند.
به گفته ی محققان کودکانی که تا دوسالگی بیشتر در معرض تلویزیون قرار میگیرند به احتمال زیاد رفتارهای پردازش حسی غیر معمول مثل حس جویی، تدافع حسی و همچنین ثبت پایین از خود نشان میدهند.
در دوازده ماهگی هرگونه قرار دادن کودک در معرض صفحه نمایش در مقایسه با عدم مشاهده با احتمال صد و پنج درصد نشان دادن رفتارهای حسی بالا به جای رفتار های حسی معمولی همراه خواهد بود.
در هجده ماهگی هر ساعت اضافی از تماشای تلویزیون روزانه با بیست و سه در صد افزایش احتمال بروز رفتارهای جستجوی حسی، حساسیت حسی و تدافعی همراه خواهد بود.
در بیست و چهار ماهگی هر ساعت اضافی از تماشای اسکرین روزانه با بیست درصد افزایش احتمال بروز جستجوی حسی ،حساسیت حسی و تدافعی حسی همراه خواهدبود.
این یافته ها به فهرست رو به رشدی از پیامدهای مربوط به سلامت و رشد مرتبط با تماشای تلویزیون (اسکرین تایم) در شیرخواران و کودکان نوپا از جمله تاخیر زبانی، اختلال طیف اوتیسم، مشکلات رفتاری، مشکلات خواب و مشکلات توجه و تاخیر در حله مسأله اضافه میشود.
این ارتباط میتواند پیامدهای مهمی برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی و اوتیسم داشته باشد زیرا پردازش حسی غیرمعمول در این جمعیت ها بسیار شایعتر است و همچنین رفتارهای تکراری مانند آنچه که در اختلال طیف اوتیسم مشاهده میشود با پردازش حسی غیر معمول ارتباط زیادی دارد.
این مقاله به طور دقیق به تماشای تلویزیون میپردازد و برخی از اولین داده ها را ارائه میدهد که قرار گرفتن در معرض رسانه های دیجیتال اولیه را با پردازش حسی غیر معمول در رفتارهای متعدد مرتبط میکند.
لینک مطلب:
https://www.sciencedaily.com/releases/2024/01/240108125727.htm
تهیه و تنظیم:
معصومه عزیزی راد
کارشناس کاردرمانی مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز
برچسب ها
اوتیسم
اختلالات طیف اوتیسم
مرکز جامع اوتیسم
اختلال طیف اوتیسم
مرکز_اوتیسم_تبریز
توانبخشی_اوتیسم
اسکرین_تایم
پردازش_حسی_نامعمول
تلویزیون_و_اوتیسم
مشکلات_حسی_اوتیسم
مداخله_حسی_اوتیسم