برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1401
کد 226
موضوع گزارش: برنامه آموزش والدین
مصاحبه با دکتر علی بهاری (دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیاز­های ویژه)
تحقیقات نشان داده است کودکان اوتیسم در فرایند یادگیری با چالش­های اساسی روبرو هستند. این چالش‌ها مانع یادگیری کودک می‌شود. هدف آموزش والدین ارتقای  سطح اگاهی و مهارت این والدین  در حوزه مدیریت  بر رفتار کودکان خود  است، علاوه بر این خودمراقبتی والدینی، بهبود شرایط روانی والدین و مراقبت از شرایط جسمانی نیز  از اهداف  دیگر  طرح می باشد. خصوصیات متمایز این دوره شامل استفاده از منابع علمی جهانی، چندرسانه­ای بودن برنامه، تاکید بر تعمیم مطالب یاد گرفته شده و حفظ تعامل متخصص و والدین هستند.
در بحث آموزش والدین استفاده از مداخلات مبتنی بر شواهد پیگیری می‌شود که یکی از این مداخلات، برنامه دنور است که برای گروه زیر ۵ سال طراحی شده است. هدف برنامه بهبود یادگیری کودکان اوتیسم می­باشد. برنامه پیشنهادی برای هدف قراردادن چالش‌های یادگیری طراحی شده و اثربخشی آن در بهبود یادگیری و افزایش برقراری ارتباط کودک با سایر افراد، به اثبات رسیده است.
گروه هدف برنامه آموزش والدین، مربیان و والدین کودکان مشکوک یا مبتلا به اختلال طیف اتیسم هستند که به صورت انفرادی یا در گروه­های کوچک سه تا پنج نفره در قالب کلاس­های حضوری تحت آموزش قرار می­گیرند. مدت این برنامه آموزشی 10 جلسه یک و نیم ساعته می­باشد. در پایان جلسات با استفاده از چک لیست­های مربوطه موارد آموزش داده شده، پایش و ارزشیابی می­شوند.
سرفصل­های این برنامه شامل موارد زیر هستند:
جلسه اول: مقدمه و معرفی
جلسه دوم: گامی به سوی جلب توجه کودک
جلسه سوم: لذت بردن از بازی­های اجتماعی روزمره
جلسه چهارم: ایجاد تعاملات اشتراکی
جلسه پنجم: ارتباط غیر کلامی
جلسه ششم: کمک به یادگیری با تقلید
جلسه هفتم: تحلیل رفتار کاربردی
جلسه هشتم: توجه اشتراکی
جلسه نهم: بازی و اسباب بازی
جلسه دهم: پیش به سوی گفتار


جهت حضور در جلسات آموزش والدین با مرکز اتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط باشید.

تهیه و تنظیم خبر: مهسا زالی