برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : شنبه 21 اسفند 1400
کد 218
نکات مهم برای والدین کودکان طیف اتیسم قبل از شروع فرآیند درمان

زماني كه كودك توسط روان پزشك تشخيص اتيسم را دريافت مي­ نمايد اين تشخيص شروع بسياري از مسايل براي والدين و ساير اعضاي خانواده هم چون برادران و خواهران وي مي ­باشد، كودك طیف اوتیسم بدون آن كه متوجه جريانات پيرامون خود باشد پا به اين جهان هستي مي­گذارد و مسايلي را ايجاد مي­نمايد، مسايلي كه خود در ايجاد آن بي ­تقصير است. وجود يك كودك داراي اختلال طیف اتيسم نيازمند آن است كه پدر و مادر داراي كودك طیف اتيسم به نكاتي توجه نمايند.
والدين اين كودكان بايد فداكاري و ايثاري بيش از حد انتظار از يك پدر و مادر داراي كودك بدون مشكل از خود نشان دهند و هميشه اين نكته را به ياد داشته باشند كه اين فداكاري و تلاش به موفقيت ختم نمي­شود و ممكن است در مراحلي با وجود تلاش هاي بسيار زياد از جانب پدر و مادر به شكست بينجامد. در صورتي كه اگر در آموزش كودك خود به آن پيشرفتي كه مد نظرشان بود نايل نيامدند خود را مقصر ندانند و از اين بابت كه در آموزش كودك خود تمام تلاش خود را به كار گرفتند مسرور باشند و به دنبال مقصر نگردند. پدر و مادر داراي كودك طیف اوتیسم لازم است كه ميزان آگاهي خود را از اين اختلال بالا ببرند و سعي نمايند به حد بالايي از اطلاعات در مورد اين اختلال برسند و سپس در گام بعدي بايد با مشورت با افراد متخصص و با تجربه در زمينه اتيسم، بهترين گزينه­هاي درماني را انتخاب نمايند. اين نكته را والدين هميشه بايد مد نظر خود قرار دهند كه با افراد متخصص و با تجربه در زمينه اتيسم مشورت نمايند تا بتوانند بهترين فرايند درماني را براي كودكان خود رقم بزنند.
نكته ديگر آن است كه پدران و مادران داراي كودك طیف اوتیسم فرايند درمان و توانبخشي را بر عهده درمانگران مي گذارند و خود را از آموزش اين كودكان مستثنی مي­بينند. در حالي كه يكي از فرايند­هاي اشتباه همين نكته مي­باشد كه پدر و مادر از آموزش اين كودكان دست بردارند و كل فرايند آموزش و توانبخشي را بر عهده ديگران قرار دهند . والدين همواره اين نكته را بايد بدانند در صورتي كه كودك حتي به مقدار كم نيز همكاري مي­نمايد نبايد از اين مهم غافل شوند و ساعاتي و حتي دقايقي را به آموزش اين كودكان زير نظر يك متخصص بپردازند تا كودك تنها آموزش را مربوط به محيط آموزشي نداند و فرايند آموزش در كليه مراحل و مكان­هاي زندگي وي اجرا گردد.

تهیه و تنظیم: مهسا زالی
کارشناس گفتاردرمانی گفتاردرمانگر مرکز جامع اتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز   

منبع: فصلنامه علمی داخلی بچه های آسمان
 

 
  • نوشته شده
  • در شنبه 21 اسفند 1400
  • توسط بهناز صلاحی