برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : پنجشنبه 12 اسفند 1400
کد 217
بازی­هایی برای کودکان طیف اوتیسم

بینگو
در این بازی، تعدادی عدد تصادفی انتخاب­ می­شوند و بازیکنان باید آن اعداد را در جدول­ های موجود پخش کنند و کسانی که بیش­ترین شباهت را با جدول موردنظر ایجاد ­کرده ­باشند، برنده خواهند شد. با این حال در نسخه­ ای که ما طراحی­ کرده­ ایم، به جای اعداد و تطبیقشان از اَشکال و مطابقت آن­ها استفاده می کنیم.
اهداف:
-افزایش مهارت­های حرکتی ظریف
-حفظ تمرکز
-هماهنگی چشم با دست
-تحریک سیستم دیداری
-آگاهی از وجود و حضور دیگران
اجرا:
کارت­های بینگو را به شکل مستطیل و به اندازه 15×25 سانتیمتر از مقوا ببرید و بر روی آن چهار یا پنج شکل مانند دایره، مثلث، مربع، ستاره و قلب بچسبانید. اشکال را یکسان رنگ ­کرده و بر روی کارت­ها با ترتیبی متفاوت قرار­دهید. تعدادی شکل اضافی برای استفاده به عنوان مدل تهیه­ کنید.
دستورالعمل:
به هر کدام از کودکان یک کارت بدهید و از آن­ها بخواهید که دور میز بنشینند. یکی از مربیان کارت را بالا گرفته و با اشاره به اشکال و ذکر نام آن­ها بازی را تشریح ­می­کند و بازیکنان را تشویق به پیدا­کردن اَشکال مشابه بر روی کارت­های خود می­نماید. شرکت­کننده ­ها می­بایست هرگاه شکل موردنظر پیدا شد بر روی آن علامت بگذارند. بازی را تا آن جا ادامه­دهید که تمامی کودکان اَشکال موجود بر روی کارت­های خود را علامت گذاری کنند. موفقیت هر کودک در پیدا­کردن شکل­ها را با تشویق همراه کنید.
شرکت­کننده­ها در انتهای بازی و زمانی که همه­ ی اشکال پیدا شده و با علامت مشخص ­گردیدند یکصدا می­گویند: بینگو!
 
شیار­های رنگی
روش­های مختلفی برای آموزش رنگ­ ها وجود دارد. در این شیوه کودک به چالاکی و برقراری رابطه اجتماعی نیز تشویق­می­شود.
اهداف:
-نوبت گیری
­-تمرکز
-هماهنگی چشم با دست
-انطباق
اجرا:
چهار عدد شیار بر روی درب پلاستیکی یک قوطی ایجاد ­کنید. بالای هر کدام از شیار­ها تکه ه­ای کاغذ با رنگ متفاوت از دیگری بچسبانید. برگه ­های کاغذ کاردستی را به تناسب رنگ ­های روی درب و با اندازه­ای مناسب برای عبور از شکاف­ های ایجاد شده برش ­دهید.
دستورالعمل:
به کودکان نشان­دهید که چگونه کاغذ­های رنگی را از شیار همرنگ داخل قوطی بیندازند. وقتی که بچه­ ها نسبتا بر بازی مسلط­ شدند به آن­ها اجازه دهید تا با حفظ نوبت با یکدیگر بازی­ کنند.

آب­پاشی با قطره ­چکان:
این بازی سه جزء اصلی دارد:
  1. مهارت­های حرکتی ظریف را برای کار با قطره­چکان می­طلبد.
  2. به مهارت­های ذهنی برای درک چگونگی پر و خالی کردن قطره­ چکان نیاز­دارد.
  3. حس شوخ­طبعی فرد را در آب پاشیدن به دیگری بر می انگیزد.
اهداف:
-شیطنت و شوخی
-آگاهی از وجود و حضور دیگران
-کنترل مهارت­های حرکتی ظریف
-درک فرایند دو مرحله­ای
-تحریک حس لامسه
اجرا:
به هر کودک یک قطره­چکان و ظرف آب بدهید یا ظرف آب را در وسط بچه­ها و به نحوی قابل دسترس قرار­دهید.
دستورالعمل­:
به کودکان شیوه پر­کردن قطره­چکان را در چهار مرحله آموزش دهید:
ابتدا حباب لاستیکی بالای قطره­چکان توسط دو انگشت کاملا فشرده شود؛
سپس سر دیگر آن درون آب قرار داده شود؛
در مرحله بعد فشار انگشتان را از روی حباب لاستیکی برداشته و شاهد بالا رفتن آب درون لوله باشید؛
در پایان قطره­ چکان را از آب بیرون آورده، سر آن را مجددا فشار داده و آب داخل آن را به بیرون (بر روی یکدیگر) بپاشید.

فوت کردن پر
تماشای پرواز پر­ها می­تواند جدا جالب باشد. مخصوصا که با کوچک­ترین جریان هوایی به حرکت در­می­آیند.
اهداف:
-هماهنگی چشم با دست
-بازی گروهی
-کنترل و تعدیل تنفس
-ورودی­های دیداری، سیستم حس عمقی و دهلیزی
اجرا:
دو کودک را رو­به­روی یکدیگر قرار­دهید. اگر هم­گروهی کودک یک فرد بالغ است می­­ بایست قد خود را نسبت به او تنظیم­کند.
دستورالعمل:
به کودک نشان­ دهید که چگونه در انتظار گرفتن پر، دو دست خود را در کنار هم نگه­دارد. یک پر را به آرامی فوت­ کرده یا رها­کنید و از بچه­ ها بخواهید آن را بگیرند. هرجا که به کمک شما نیاز بود، آماده باشید. نوبت فوت­ کردن پر را یکی­ در­ میان به کودک دهید. بهتر است دو کودک را در یک گروه قرار داده و کمک لازم برای آن­ها را فراهم ­کنید.
چه چیز­هایی یاد گرفته می­شوند؟
کودکان شیوه تنظیم و تعدیل تنفس خود را که شرطی اساسی در این بازی می­باشد، خواهند آموخت. این تمرین هم­چنین به آن­ها در ساخت جملات طولانی ­تر و ادای آن­ها کمک می­کند. تنفس کنترل شده هم­چنین موجب افزایش آرامش می­شود.
کودکان در این بازی بر روی تمرکز خود نیز تمرین می­کنند چراکه می­بایست نگاه خود را به منظور گرفتن پر بر روی آن حفظ کنند. هم­چنین باید دست خود را نیز در موقعیت درست قرار دهند که این امر باعث افزایش هماهنگی چشم با دست می­شود.
چنانچه کودک برای گرفتن پر مجبور به تغییر موقعیت فیزیکی خود شود، در اصل حس تعادلی خود را به چالش کشیده و از این­رو باعث بهبود آن خواهد­شد.
بازیکنان لذت بازی­های داد­و­ستدی را خواهند چشید.

بازی گوش کردن
صدا­های بسیاری در دنیا وجود دارد و شنیدن آن­ هایی که قابل شناسایی برای کودکان نیستند می­تواند برایشان ترسناک باشد. این بازی بچه­ ها را با صدا­های بیشتری آشنا ­می­کند.
اهداف:
-گوش­ دادن
-تشخیص
-تحریک سیستم شنوایی
-شرکت در گروه
اجرا:
صدا­های مختلف از جمله صدای اتومبیل، آبیاری، جاروبرقی، پارس سگ، بسته شدن در و ... را ضبط کنید.
دستورالعمل:
کودکان را نشانده و به آن­ها بگویید که قرار است به صدا­های مختلف گوش دهند. وقتی ساکت هستند صدای ضبط شده را پخش کنید، پس از اتمام هر صدا توقف کرده و درباره آن بپرسید: این صدای چی بود؟
در صورت نیاز به آن­ها گزینه بدهید و مثلاً بپرسید: آیا صدای روشن کردن ماشین بود یا صدای پارس سگ؟
گزینه ­ها را با توجه به توانایی گروه واضح یا با پیچیدگی انتخاب و مطرح­ کنید.
چه چیز­هایی یاد گرفته می­شوند؟
کودکان خواهند آموخت که اتفاقات روزمره زندگیشان را از روی صدای آن­ها تشخیص دهند و این امر باعث می­شود کودکان با شنیدن ناگهانی اصوات مختلف هراسناک نشوند. به تدریج خواهند فهمید که بسیاری از وسایل صدا­های مختلفی از خود به وجود می­آورند که قابل شناسایی هستند و نباید از آن­ها ترسید.
کودک خواهد ­دید که سایر اعضای گروه نیز این صدا­ها را تقلید ­می­کنند، در نتیجه نگرانی وی کاهش خواهد یافت.

اشاره به لیوان
یادگیری اشاره کردن و مهم­تر از آن، یادگیری مفهوم اشاره کردن می­تواند مهارتی سخت برای کودکان طیف اوتیسم باشد.
اهداف:
-اشاره برای برقراری ارتباط
-تحریک حس دیداری
-نامگذاری اشیاء
اجرا:
سه لیوان پلاستیکی یا مقوایی را به صورت سر­و­ته بر روی میز قرار­دهید.
دستورالعمل:
در جلوی چشم کودک سکه­ای را زیر یکی از لیوان­ها بگذارید. سپس بپرسید: سکه کجاست؟
 به یکی از لیوان­ها اشاره کرده و ادامه­دهید: آیا اینجاست؟
 به لیوان بعدی اشاره کرده و مجددا سؤال کنید: اینجا چطور؟
عمل مشابه را برای لیوان سوم نیز تکرار کنید. کودک را در اشاره به لیوانی که سکه زیر آن قرار­دارد تشویق کنید. در صورت نیاز از تکنیک دست روی دست استفاده نموده و به یاد ­داشته ­باشید که لیوان­ ها خارج از دسترس فیزیکی کودک قرار بگیرند. به محض آن که کودک موفق به اشاره به لیوان مورد­نظر شد، شئِ مخفی شده در زیر آن را به عنوان جایزه به وی بدهید.
اگر کودک به جای اشاره کردن به لیوان آن را برداشت، خود را بی­توجه جلوه داده و عمداً یک لیوان اشتباه را بردارید و دوباره از کودک سؤال کنید.
چه چیز­هایی یاد گرفته می­شوند؟
کودکان خواهند آموخت که خواسته­هایشان را علنی­کنند. احساس نیاز به چیزی و عدم توانایی در انتقال آن به دیگران برای کودکانی که صحبت نمی­کنند ملال انگیز است و اشاره کردن، اولین قدم برای حل این مشکل می­باشد.
اشاره کردن از مقدماتی ترین روش­ های برقراری ارتباط است و لذا از راه­های دیگر مانند دنبال کردن نگاه دیگران برای رسیدن به مقصود، راحت ­تر می­ باشد. ایده  اصلی در طراحی چنین بازی­هایی توجه به عمل اشاره کردن به عنوان ابزاری جالب و کارآمد است. هم­چنین در تلاش هستیم تا کودک با کاربرد­های مختلف این عمل در شرایط متفاوت و در ترکیب با کلمات آشنا شود.

مکیدن هوا از درون نی
کنترل عضلات لب، زبان و حلق در طی عمل مکیدن چیزی (مثلاً نی) بهبود خواهد یافت. کودکان در این بازی به روشی غیر­عادی برای تمرین هنر مکیدن دسترسی خواهند داشت.
اهداف:
-کنترل دهانی
-دنبال کردن دستورالعمل ها
-تقویت قدرت تعدیل
اجرا:
برچسب­ها را روی میز بگذارید.
دستورالعمل:
به صورت عملی نشان­دهید که چگونه با مکیدن هوا از درون نی و نزدیک ­کردن آن، برچسب را به پایین نی می­چسبانید. سپس برچسب را با توقف مکیدن هوا از درون نی آزاد­ کنید. از یک کودک بخواهید که تمرین مشابه را انجام­ دهد و برچسب را درون دست شما رها­کند. به این روش می­توانید تا زمانی که کنترل کودک بهبود ­یابد، دست خود را در جای درست نگه­دارید. در ادامه چند عدد برچسب را روی میز قرار­دهید و برای کودک مشخص کنید که کدام یک را با مکیدن جدا­کرده و روی تکه کاغذی سفید رنگ قرار­دهد.
دستورالعمل:
به صورت عملی نشان ­دهید که چگونه با مکیدن هوا از درون نی و نزدیک­کردن آن، برچسب را به پایین نی می­چسبانید. سپس برچسب را با توقف مکیدن هوا از درون نی آزاد­کنید. از یک کودک بخواهید که تمرین مشابه را انجام ­دهد و برچسب را درون دست شما رها­کند. به این روش می­توانید تا زمانی که کنترل کودک بهبود­ یابد، دست خود را در جای درست نگه­دارید. در ادامه چند عدد برچسب را روی میز قرار­دهید و برای کودک مشخص کنید که کدام یک را با مکیدن جدا­کرده و روی تکه کاغذی سفید رنگ قرار­دهد.

بازی بله یا خیر
آموزش گفتن بله یا خیر به کودکان یا تکان دادن سرشان به نشانه رضایت یا عدم توافق موجب تأمین یکی از مهارت­های ارتباطی اولیه و مهم می­شود. از آنجا که مرتب کردن اشیاء براساس رنگ و اندازه­ ی آن­ها فعالیت ی متداول در بین کودکان طیف اوتیسم به حساب­ می­آید؛ ما نیز از این آگاهی بهره برده و با شامل کردن حس شوخ ­طبعی و بهم ریختن ترتیب آن از روی عمد، تلاش به آموزش آن­ها می­ کنیم.
اهداف:
-بهبود ارتباط
-ایجاد حس شوخ­ طبعی
-کنترل سر
-تحریک سیستم های دیداری و شنیداری
ملزومات:
جورچین، اسباب بازی سوا­کردنی مانند جعبه اَشکال، جورچین رنگ­ها یا میله با حلقه­های رنگی
اجرا:
جورچین را روی میز بگذارید. اشیاء را به صورت دسته­ بندی ­شده کنار آن قرار­دهید.
دستورالعمل:
یکی از اشیاء را انتخاب کرده و عمداً در جای اشتباه قرار­دهید. سپس بگویید: نه، درست نیست!
کودک نیز احتمالاً همین فکر را می­کند، شئ را در جای درست خود قرار­دهید و این بار به نشانه تأیید بگویید: بله!
هر بار کلمات را با حرکات فیزیکی متناظر آن­ها ترکیب کنید؛ مثلاً برای موافقت، سر خود را به صورت عمودی و به نشانه عدم رضایت سر را به صورت افقی تکان ­دهید.
به این عمل با اشیاء دیگر ادامه­دهید و هر بار که ترتیب قرارگیری اقلام اشتباه هست به طرزی اغراق­آمیز نه بگویید. چنانچه کودک در مرتب کردن چینش اشیاء و دسته­بندی آن­ها با توجه به اندازه یا رنگشان تسلط دارد، درست کردن ترتیب اقلام را به او واگذار کرده و پس از هر بار موفقیت بله بگویید.
 

منبع: کتاب بازی درمانی مقدماتی نوشته باربارا شر
تهیه و تنظیم :پریسا جلیلی کارشناس گفتاردرمانی   
گفتار درمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز
 

 
 
 

 
  • نوشته شده
  • در پنجشنبه 12 اسفند 1400
  • توسط بهناز صلاحی