برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 8 اسفند 1400
کد 216
تاثیر برنامه آموزش والدین و پروراندن مهارت­ها بر استرس مادران کودکان طیف اتیسم

با تولد كودك مبتلا به اتيسم و آگاهي از اختلال وي، والدين دچار بهت و ناباوري می­شوند و در پي آن سرخوردگي هاي شديدي پيدا مي­كنند. آن­ها بايستي با اين واقعيت كه كودكشان شرايطي دارد كه وي را تا پايان عمر درگير مي­سازد، كنار بيايند و انتظاراتشان را با توجه به محدوديت­هاي او متناسب سازند. این واقعيت­ها و ناهنجاري­هاي متنوع زباني، ارتباطي، رفتاري و اجتماعي  كودك مبتلا به اتيسم مي­تواند استرس و فشارهاي زيادي را بر خانواده و نزديكان كودك تحميل كند.
اين استرس از منابع مختلفي سرچشمه مي­گيرد كه ممكن است مربوط به كودك، والد يا جامعه باشد. مشكلات رفتاري و ارتباطي كودك، نگراني مادران درباره دوام و ثبات شرايط كودك، پذيرش كم جامعه و حتي ساير اعضاي خانواده نسبت به رفتارهاي كودك، حمايت هاي كم اجتماعي، مشكلات مالي، انزوا و كمبود آگاهي والدين درباره تحول و پيشرفت كودك، از مهم ترين عوامل مؤثر بر افزايش استرس در آن ها است.
سطوح بالاي استرس والدين باعث مي شود كه آن ها گرايش بيش تري به استفاده از شيوه هاي انعطاف ناپذير، تهديدآميز و پرخاشگرانه والدگري داشته باشند و كمتر از برنامه­هاي درماني و خدمات ارائه شده براي كودكانشان بهره ببرند. بنابراين در تصميم­گيري درباره مناسب­ترين راهبرد­هاي درماني براي كودك شكست بخورند. اين امر تأثيرات منفي بر رشد كودك گذاشته و رفتار­هاي مخرب بيشتري را منجر ميشود. پژوهش­هاي مختلف نشان داده­اند كه مشاركت والدين در روند درمان تأثير به سزايي بر بهبود كودك مبتلا به اتيسم و سلامت روان والدين دارد.
مداخلات خانواده محور از جمله مداخلات زودهنگام است كه بر مشاركت والدين متمركز مي­باشد. آموزش والدين عنصر اصلي اين مداخلات است. برنامه هاي متمركز بر آموزش والدين، دانش و مهارت­هاي ضروري را براي بهبود كيفيت تعامل كودك - والد فراهم مي­آورد اين برنامه­ها به والدين كمك مي­كنند تا مشكلات رفتاري و يادگيري كودك خود را درك كرده و آن­ها را به خوبي كنترل و مهار كنند.
محتواي اين برنامه در خصوص اتيسم و مشخصات آن، واكنش­ها و احساسات والدين، فرايند مواجهه و سازگاري با اختلال اتيسم، اصول مديريت رفتاري، آموزش نحوه تغيير رفتار­هاي نامناسب با استفاده از روش تقويت، خاموشي و تنبيه، معرفي انواع مشكلات ارتباطي كودك و شدت آن­ها، تأثير مشكلات ارتباطي بر رفتار كودكان اتيستيك، آموزش راهبرد­هاي ارتباطي مؤثر براي بهبود مشكلات ارتباطي كودكان اتيستيك، اهميت بازي در بهبود انزواي اجتماعي كودك، آموزش نحوه استفاده از بازي براي يادگيري تماس چشمي و تعاملات اجتماعي مي­باشد.
برنامه هاي آموزش والدين از طريق فراهم آوردن اطلاعات مناسب درباره شرايط كودك و نحوه رفتار با او، مكانسيم سازگاري والدين را بهبود مي­بخشد و موجب مي­شود والدين شرايط كودك خود را بهتر بپذيرند و در پيشرفت كودكشان نقش مؤثرتري داشته باشند كه همين امر موجب كاهش استرس والدين مي شود.
با توجه به اثرات مفيد مشاركت والدين در روند درمان اين كودكان به نظر مي رسد كه وجود الگوهاي درماني و آموزشي قابل اجرا توسط والدين (همراه آموزش و نظارت اوليه) بتواند كمك شايان توجهي به گسترش مداخلات بنمايد. اين پژوهش با درك اين نياز بر آن است كه با جهت­گيري عملگرايانه مبتني بر توانمندسازي والدين به اين امر ضروري اهتمام ورزد.
افزايش دانش و مهارت هاي مادران با شركت در اين برنامه آموزشي باعث مي شود كه والدين درك درستي از ماهيت اتيسم و مداخلات آموزشي و توانبخشي كودكشان پيدا كنند، نحوه كنترل و مهار رفتار­هاي چالش­آفرين كودكشان را ياد بگيرند و نگرش مثبت تري درباره روند پيشرفت كودكشان داشته باشند و در نهايت استرس و نگراني­هاي آن­ها درباره شرايط كودكشان كاهش يابد.


منبع: فصلنامه خانواده پژوهی سال هشتم شماره 31
گردآورنده: فاطمه سید قوامی
کارشناس کاردرمانی مرکز جامع اتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز

 
 
                                                                             
 
 
 


 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 8 اسفند 1400
  • توسط بهناز صلاحی