اصول موفقیت درمان
یکی از مسائلی كه ممكن است براي خانواده هاي داراي كودك اتيستيك مطرح باشد آن است كه اكثر والدين انتظار دارند كه كودكانشان پيشرفت خيلي سريعي در فرايند آموزش و توانبخشي داشته باشد و به مقدار بسيار زياد آنان را با كودكان ديگر كه پيشرفت سريعي داشته اند، مقايسه مينمايند. در اثر اين مقايسه غلط از لحاظ روحي در وضعيت بدي قرار مي گيرند و خود را به خاطر عدم پيشرفت كودكشان سرزنش مينمايند . در حالي كه والدين داراي كودك اتيستيك بايد اين نكته را هميشه بدانند كه اين كودكان از لحاظ عملكردي در سطوح مختلفي قرار دارند و يك كودك در سطح عملكرد بالا و كودك ديگر درسطح عملكرد پايين ميباشند. اين انتظار كه همه آنان در يك سطح باشند امري اشتباه بود و مقايسه آنان از ريشه اشتباه ميباشد. والدين بايد بدانند فرايند پيشرفت در اين كودكان به كندي طي ميشود و نبايد انتظار غير واقعي از اين كودكان داشته باشند. در صورتي كه كودك پيشرفت كندي داشت به دنبال مقصر نگردند. در جدول زیر اصول مربوط به موفقیت درمان اشاره شده است.
|
اصول درمان موفق |
توضیح |
1 |
شدت و دُز درمان |
روزانه 1-1.5 ساعت تمرین توصیه میشود |
2 |
مشارکت فعال |
استفاده از فعالیتهای جذاب و سرنخهای مناسب جهت حفظ مشارکت مراجع |
3 |
بازخورد |
ارائه اطلاعات درباره صحت پاسخ مراجع |
4 |
تقویت |
ارائه جایزه و تشویق بعد از پاسخ درست |
5 |
تکرار |
ارائه فرصتهای متعدد برای استفاده از رفتارهدف |
6 |
اختصاصی بودن |
آموزش و تمرین در حوزه اهداف درمانی |
7 |
کنترل پیچیدگی |
ارائه آموزش متناسب با سطح رشدی مراجع |
8 |
کاهش پاسخهای خطا |
استفاده از سرنخها و چهارچوب درمانی مناسب به نحوی که مراجع در اکثر موارد پاسخ درست ارائه دهد. |
9 |
تقسیم تمرین ها |
افزایش دفعات تمرین و کاهش زمان هر دوره تمرینی |
تهیه و تنظیم: مهسا زالی کارشناس ارشد گفتاردرمانی، گفتاردرمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز
منبع:
language disorders from infancy through adolecencs Rhea paul