قبل از انجام هر فعالیت درباره ی حس بینایی فرزندتان با درمانگر مشورت کنید.
اقدامات لازم برای درمان اختلالات حس بینایی
قبل از انجام هر فعالیت در این مورد باید:
- به حرکاتی که کودک در مقابل چشمهای خود انجام میدهد توجه شود.
- به نگاههای پر از هیجان و طولانی کودک به اشیای درحال حرکت مثل اتومبیل، پاندول، درهای ریلی و نظیر آن توجه شود.
- به اسباب بازیهایی که کودک در مقابل چشمهایش حرکت میدهد توجه شود.
- به واکنش کودک در مقابل نورهای مختلف توجه شود.
- به برخی حرکات کودک مثل چرخش، تکان خوردن، پرش و نظیر آن که گاه به مسیله بینایی کودک ارتباط دارند توجه شود.
قبل از انجام هر فعالیت درباره ی حس بینایی فرزندتان با درمانگر مشورت کنید.
کودکان دارای حس بینایی پرکار
ویژگی ها:
* مدام چشمانشان را میمالند.
* حجم زیادی از محرکهای بینایی تمرکز آنها را بهم میریزد.
* از لامپهای مهتابی و نور خورشید بیزارند.
* ترجیح میدهند در محیطهای تاریک یا کمنور فعالیت میکندد.
* قادر نیستند آنچه را که میخواهند پیدا کنند.
* در یادداشت برداشتن از روی تخته مشکل دارند.
* نمی توانند روی خط صاف بنویسند.
اقدامات لازم برای کودکی که دارای حس بینایی پرکار باشد:
- سعی کنید در فضای زندگی کودک از نورهای ملایم و غیرمستقیم استفاده شود.
- وسایلی که سطح براق و درخشنده دارند مثل آینه که نور را منعکس مینمایند از محیط کودک حذف شود.
- در رنگ دیوارها از نوع ملایم آن استفاده شود.
- زمانهایی را برای گردش کردن در بیرون از منزل انتخاب کنید که نور ملایم است مثل بعدازظهرها.
کودکان دارای حس بینایی کندکار
ویژگی ها:
* به لامپهای روشن و نور خورشید علاقه دارند.
* از نمایشها و کلاسهای شلوغ لذت میبرند.
* رنگهای روشن را دوست دارند.
* در تشخیص تفاوت بین رنگها و یا عکسهای مشابه مشکل دارند.
* هنگام خواندن، کلمهها را گم میکنند.
* به هنگام نوشتن فاصله ها را رعایت نمیکنند یا فراموش میکنند.
اقدامات لازم برای کودکی که دارای حس بینایی کندکار باشد:
واکنش این گروه از کودکان در مقابل نور و به طور کلی محرکهای بینایی و یا حرکتی بسیار ضعیف است. باید در کودک واکنش طبیعی نسبت به نور و محرکهای بینایی دیگر ایجاد کنیم بنابراین:
- نور در محیط کودک زیاد باشد.
- نور اتاق کودک تند و درخشان بوده و نقاشیهای دیوار روشن باشد.
- درمحیط کودک محرکهای بینایی از حیث رنگ، نور و حرکت وجود داشته باشد.
- در زمانهایی که بیرون از منزل نور آفتابی و شفاف و آسمان درخشندهای برخوردار است کودک به بیرون برده شود.
اقدامات لازم برای کودکی که دارای حس بینایی ناموزون باشد
این گروه از کودکان بدون دلیل یا محرک خارجی شروع به دستکاری و تحریک چشمها میکنند و گویا دنبال چیزی در فضا میگردند و یا بسیار به چیزی خیره میشوند. این گروه نیز بیشتر از آنکه توسط محرکهای بینایی خارج از خود تحریک شوند توسط محرکهای درونی تحریک میشوند. این تمرینات کمک میکند تا کودک به تدریج نسبت به محرک های درونی خویش بیاعتماد گردد و برعکس در قابل محرکهای بینایی بیرونی خود واکنش نشان دهد.
- کودک را تنها به حال خود رها نکنید. محیط کودک باید غنی از محرکهای بینایی باشد تا کودک اقدام به تحریک عضو بینایی خود نکند.
- نباید اجازه داد کودک چشمهایش را دستمالی کند یا روی آن بزند چون با این کار کودک از درون تحریکاتی را به خود وارد میکندو جرقهها یا پرده ای از نور را برای خود به وجود میآورد.
- در مقابل آیینهای که نور به آن تابیده شده (اتاق نیمه تاریک) حرکتهای مختلفی انجام دهید تا کودک به آن توجه نشان دهد. این حرکتها را میتوانید روی کودک نیز انجام دهیم همچنان که کودک خود را درون آیینه نگاه میکند به اطراف بدنش دست بکشید تا آن قسمتها را در آیینه ببیند و نام قسمتهای بدن را نیز بگویید. از او بخواهید قسمتهای مختلف بدن شما را در آیینه نشان دهد. این فعالیتها باید خیلی آرام انجام شود تا کودک یاد بگیرد که میتوان حرکات را بسیار آرام مشاهده نمود نه به صورت لرزان.
- هرگز اجازه ندهید کودک وقت زیادی را صرف نگریستن به محرکهای درون خود بکند بلکه باید به تدریج یاد بگیرد تا به محرکهای بیرون خود با دقت نگاه کند و آنها را مورد وارسی قرار دهد.
تهیه و تنظیم: فاطمه السادات سید قوامی
منابع: کتاب اتیسم طلعت رافعی و مبانی ساختاری مبتنی بر رویکردهای کاردرمانی از جیل جنکینسون