برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
دوشنبه 17 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
دوشنبه 23 تير 1399
کد
197
تمرینات کاربردی جهت بهبود بازی های وانمودی و تئوری ذهن
بازیهای وانمودی (تظاهری) یکی از موضوعات اخیر تحقیقات در مورد تئوری ذهن را به خود اختصاص داده است ،یک دلیل ان می تواند این باشد که درک حالات ذهنی به بازنمایی (تظاهر) نیاز دارد و این مهارت می تواند در قالب بازیهای وانمودی ظهور کند.
طبق بررسی مقایسه ای بازی های وانمودی که بین کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و همتایان عادی در همان بازه سنی
7-5
صورت گرفت مشخص شد که کودکان اوتیسم توانایی کمتری در گسترش خودانگیخته بازی های وانمودی داشتند و بیشتر متکی به الگوهای بازی آزمونگر بودند. همچنین مادران خانه داری که زمان بیشتری را در منزل به بازی با کودکانشان اختصاص میدادند، نمرات بهتری از سازماندهی بازی وانمودی در کودکانشان مشاهده شد.
چند تمرین جهت ارتقا بازیهای وانمودی و بهبود نظریه ی ذهن:
1.
سعی کنید لباس اعضای خانواده را پوشیده و ادای آنها را در بیاورید
. مثلا کفش پاشنه بلند مادر را بپوشند ،کت پدر را بپوشند و...
2.
ادای حیوانات مختلف را در بیاورید:
بیا گربه بشیم چهاردست و پا بریم؛ بیا پرنده بشیم بال بال بزنیم....
برای این کار حتی می توانید باغ وحش نمادین هم بسازید
3.
بازی مشاغل:
چند صندلی بچینید و راننده بازی بکنید ، از گوشی های پزشکی موجود در بازار تهیه کنید و ادای پزشک و بیمار را در بیاورید و.....
4.
آشپزی:
می توانید با خمیر بازی مقوا و... برنامه آشپزی ترتیب دهید و پیتزا ،کیک و... درست کنید.
5.
انجام فعالیت های روزانه
نظیر شستن لباس ها ،اتو کردن لباس و یا حتی سوار شدن به آسانسور با کمک وسیله های ساخته شده با مقوا و یا هرچیز نمادین دیگر...
6.
رفتن به فروشگاه و خرید:
یک قفسه درست کنید و داخل آن را از حبوبات ،لوازم بهداشتی ،خوراکی و... پر کنید و با کودک خود ادای رفتن به خرید و نقش خریدار و یا فروشنده را در بیاورید.
7.
خاله بازی:
بازی معروف خاله بازی که در قالب آن می توانید نقش های مختلف و هیجانات و احساسات مختلف نظیر ناراحتی خوشحالی تعجب و... را تمرین کنید.
منبع :
بررسی مقایسه ای بازی های وانمودی بین کودکان اتیسم با عملکرد بالا و همتایان عادی در بازه سنی
5
تا
7
سال (منصوره فرزین فر)
notimeforflashcards.com
Pretend play skills and the child's theory of mind
.
Angeline S Lillard
Child development 64 (2), 348-371, 199
تهیه و تنظیم مطلب:
ناهید احمدزاده
کارشناس کاردرمانی
استاد راهنما:
نوید میرزاخانی؛ مهدی رضایی
محل تحصیل:
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی دانشکده توانبخشی
سال تحصیل:
۱۳۹۶
مقطع تحصیلی:
کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی:
کاردرمانی
نوشته شده
در
دوشنبه 23 تير 1399
توسط
مهدی اکبرپور
برچسب ها
مرکز جامع اوتیسم
آموزش والدین اوتیسم
مرکز اوتیسم رازی
تمرین بازی وانمودی
تمرین تئوری ذهن