برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 23 تير 1399
کد 197
تمرینات کاربردی جهت بهبود بازی های وانمودی و تئوری ذهن

بازیهای وانمودی (تظاهری) یکی از موضوعات اخیر تحقیقات در مورد تئوری ذهن را به خود اختصاص داده است ،یک دلیل ان می تواند این باشد  که درک حالات ذهنی به بازنمایی (تظاهر) نیاز دارد و این مهارت می تواند در قالب بازیهای وانمودی ظهور کند.
طبق بررسی مقایسه ای بازی های وانمودی که بین کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و همتایان عادی در همان بازه سنی 7-5 صورت گرفت مشخص شد که کودکان اوتیسم توانایی کمتری در گسترش خودانگیخته بازی های وانمودی داشتند و بیشتر متکی به الگوهای بازی آزمونگر بودند. همچنین مادران خانه داری که زمان بیشتری را در منزل به بازی با کودکانشان اختصاص میدادند، نمرات بهتری از سازماندهی بازی وانمودی در کودکانشان مشاهده شد.
 

چند تمرین جهت ارتقا بازیهای وانمودی و بهبود نظریه ی ذهن: 
1. سعی کنید لباس اعضای خانواده را پوشیده و ادای آنها را در بیاورید. مثلا کفش پاشنه بلند مادر را بپوشند ،کت پدر را بپوشند و...
2. ادای حیوانات مختلف را در بیاورید: بیا گربه بشیم چهاردست و پا بریم؛ بیا پرنده بشیم بال بال بزنیم....
برای این کار حتی می توانید باغ وحش نمادین هم بسازید
 

 
3. بازی مشاغل: چند صندلی بچینید و راننده بازی بکنید ، از گوشی های پزشکی موجود در بازار تهیه کنید و ادای پزشک و بیمار را در بیاورید و.....
 
 
 
4. آشپزی: می توانید با خمیر بازی مقوا و... برنامه آشپزی ترتیب دهید و پیتزا ،کیک و... درست کنید.



5. انجام فعالیت های روزانه نظیر شستن لباس ها ،اتو کردن لباس و یا حتی سوار شدن به آسانسور با کمک وسیله های ساخته شده با مقوا و یا هرچیز نمادین دیگر...
 

 
6. رفتن به فروشگاه و خرید: یک قفسه درست کنید و داخل آن را از حبوبات ،لوازم بهداشتی ،خوراکی و... پر کنید و با کودک خود ادای رفتن به خرید و نقش خریدار و یا فروشنده را در بیاورید.
 


7. خاله بازی: بازی معروف خاله بازی که در قالب آن می توانید نقش های مختلف و هیجانات و احساسات مختلف نظیر ناراحتی خوشحالی تعجب و... را تمرین کنید.
  

منبع :
بررسی مقایسه ای بازی های وانمودی بین کودکان اتیسم با عملکرد بالا و همتایان عادی در بازه سنی 5 تا 7 سال (منصوره فرزین فر)
notimeforflashcards.com
 Pretend play skills and the child's theory of mind ‏.Angeline S Lillard‏ Child development 64 (2), 348-371, 199
تهیه و تنظیم مطلب: ناهید احمدزاده
کارشناس کاردرمانی
استاد راهنما: نوید میرزاخانی؛ مهدی رضایی
محل تحصیل: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی دانشکده توانبخشی
سال تحصیل:۱۳۹۶
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: کاردرمانی

 

 
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 23 تير 1399
  • توسط مهدی اکبرپور