برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 4 خرداد 1399
کد 194
حافظه ی بینایی چیست و معرفی چند فعالیت برای بهبود آن

حافظه ی بینایی یا حافظه ی توالی بینایی، توانایی بخاطر سپردن آنچه دیده ایم و همچنین به یاد آوردن تصاویر بینایی اشیاء، اشکال، سمبل ها و حرکات هم بصورت مجزا و هم بصورت متوالی است. حافظه ی بینایی باید اطلاعات ذخیره شده را سازماندهی کند تا بتواند فرآیند یادآوری را تسریع بخشد. این فرآیند به تمرکز، توجه، انگیزش مناسب، مشاهده ی دقیق و سرعت عمل نیاز دارد.
 
حافظه توالی بینایی، مهارتی پایه ای برای یادگیری بوده و ارتباط تنگاتنگی با دیگر اشکال حافظه (شنوایی،لامسه و حرکت) دارد. 
ترتیب حروف در کلمات، و کلمات در جمله ها، بخشی از فرآیند رمزیابی بینایی در خواندن و همچنین فرآیند رمز گذاری در نوشتار است. 
بنابراین مشکلات کودکان در خواندن و نوشتن ممکن است ناشی از اختلال در حافظه توالی بینایی باشد.

کودکانی که در حافظه ی بینایی دارای اختلال هستند، ممکن است در موارد زیر با مشکل مواجه شوند:
۱. بازی با وسایل ساختنی، الگو برداری، ساختن ماکت، تکمیل پازل
۲. یادگیری و تصور کردن الگوهای نوشتاری و شکل حروف
۳. بخاطر سپردن توالی دیداری و الگوهای کاری و بیاد آوردن اطلاعاتی که اخیرا یاد گرفته اند
۴. مرتب نمودن تصاویر برای داستان گویی
۵. تطبیق حروف و اعداد، یادداشت برداری از روی تابلو یا کتاب
۶. ریاضیات - بیاد آوردن اشکال اصلی، ترتیب اعداد، روشهای حل مسائل و یادگیری جدول ضرب
۷. بخاطر سپردن و انجام توالی حرکات در فعالیتهای فیزیکی، بازیها، رقص؛ اغلب بنظر میرسد که از همبازیهایشان جا مانده اند.


فعالیتهایی برای بهبود حافظه بینایی:
* تمرین پوشیدن لباسها در یک توالی صحیح؛ از آموزشهای تصویری استفاده کنید
* از روشها و دستورالعملهای تصویری استفاده کنید و فعالیتهایی که روزانه باید انجام شود مرور کنید. کودک را تشویق کنید تا اتفاقات روزانه را به تصویر بکشد یا از یادداشت های روزانه برای مرور اتفاقات بهره بگیرد.
* بازیهای تقویت کننده حافظه (بااستفاده از اشیا، اعداد، حروف و اشکال)
* از کودک بخواهید از پنجره بیرون را نگاه کند و سه چیزی را که دیده است بیاد آورد.
* یکی از وسایل کودک را پنهان کنید و از او بپرسید "چه چیزی گم شده؟" 
* از کودک بخواهید تا لباسی را که دوستش پوشیده توصیف کند.
* مسیری با مانع درست کنید و از او بخواهید ترتیب آنرا بیاد آورد و تکرار کند. توالیهای حرکتی را بصورت فشرده تمرین کنید.
* نسخه برداری از الگوها بااستفاده از مهره ها، آجرها، فلشها، لگو ها و... ترتیب آنها را بهم بزنید و از کودک بخواهید دوباره آنرا مرتب کند، کشیدن و کپی کردن توالی تکراری تصاویر و داستانها
* در زمانی کوتاه اشیایی را به کودک نشان دهید و سپس آنرا مخفی کنید و از کودک بخواهید توالی اشیا را بیاد آورد.
نکته: هنگامیکه بصورت انفرادی با کودک کار میکنید اطمینان یابید حافظه ی بینایی و نه حافظه ی شنیداری او را تقویت میکنید.
درصورت لزوم به کودک اجازه دهید از آموزشهای جسمی (ترسیم کردن با انگشت یا لمس جسمی) استفاده کند.


جمع آوری و خلاصه شده از کتاب:
Building blocks for learning occupational therapy approach

تهیه و تنظیم مطلب: هانیه تقی زاده
کاردرمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز


 
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 4 خرداد 1399
  • توسط مهدی اکبرپور