فعالیت هایی جهت بهبود یکپارچگی حسی
۱. بهبود حس عمقی:
- پوشیدن لباسهای سنگین بخصوص کلاه،کفش، گردنبند
- نقاشی و طراحی درمقیاس بزرگ، در طرحهای مختلف و روی سطوحی با بافتهای مختلف مانند کارتهای موجدار، پوست درخت، کاغذ سمباده
- استفاده از اسباب بازیهایی که جدا کردن آنها نیروی زیادی بطلبد مانند آجرهای خانه سازی
- انجام تمرینهای آموزش جسمانی
- کشیدن نیمکت، پریدن خرگوشی، لی لی کردن، فشار دادن به دیوار
- هرگونه فعالیتی که با کشیدن و هل دادن همراه باشد مانند طناب کشی، ترامپولین، لی لی کردن، جست و خیز کردن
- راه رفتن مانند حیوانات
- از کودک بخواهیم شبیه حیواناتی مانند فیل، خرگوش، کانگورو، قورباغه و تمساح راه برود.
- فشار آوردن با ساندویچ کردن یا غلتاندن: کودک را بشکل یک ساندویچ میان پتو بغلتانیم و سپس به قسمتهای مختلف بدنش فشار بیاوریم.
۲.بهبود حس وستیبولار (تعادل)
- چهار دست و پارفتن:
از کودک بخواهیم مانند اسب یورتمه برود، یا درحالیکه شکم خود را روی کفپوش گذاشته بطرف جلو حرکت کند.
- عقب جلو شدن:
کودک را درحالیکه دستهایش روی زمین قرار دارد روی یک توپ بزرگ بگذاریم و اورا بطرف عقب و جلو ببریم، استفاده از صندلی گهواره ای
- بالا پریدن:
استفاده از ترامپولین، توپهای بادی، تویوبها
- سُر خوردن : استفاده از سرسره
- غلتیدن
- چرخیدن
- تاب خوردن
۳. حس لامسه:
- آب بازی (دماهای مختلف و استفاده از تعداد متنوعی از اسباب بازیها، ظروف و لوازم آشپزخانه)
- استفاده از خمیر اسباب بازی:
از کودک بخواهیم تا با خمیر شکلهای گوناگون بسازد، سفتی یا نرمی خمیر را با افزودن شن یا دانه عدس تغییر دهید.
- نقاشی با مواد مختلف مانند رنگ، برنج، ژل، آب
- کودک را تشویق کنیم تا سطوح مختلف مانند برس نقاشی، اسفنج، جارو، پارچه های نرم، پارچه های خز دار و صابون مایع را با پوست خود لمس کند.
- از کودک درخواست کنیم لباسهای گوناگون مانند انواع کلاه و از جنسهای مختلف مانند ابریشمی و خزدار بپوشد و از ریش مصنوعی یا النگو استفاده کند.
- حروف و اشکال مختلف را روی دست یا پشت کودک بکشیم و از او بخواهیم تا آنهارا تشخیص دهد.
۴. بهبود پردازش شنیداری
- بازیهایی برای تقویت حافظه انجام دهید.
- تمرینهای شعرگونه انجام دهید.
- تکرار توالی های معروف مثل روز های هفته، ماههای سال، اعداد. ترتیبشان را بهم بریزیم و ازاو بخواهیم قسمت نادرست را پیدا کند.
- قبل از اینکه داستانی را برای کودک بخوانیم از او بخواهیم به یک کلمه، شخصیت، یا اصطلاحِ خاص بیشتر توجه کند و بعد از اتمام داستان ازاو بخواهیم آنرا بیاد بیاورد.
- بازیهای حلقه ای مثل "عمو زنجیرباف"
برگرفته از کتاب
Building blocks for learning occupational therapy approach
تهیه و تنظیم مطلب : حانیه تقی زاده
کاردرمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز