تمرین هایی جهت بهبود حافظه ی فعال کودک مبتلا به اوتیسم
روی مهارت تجسم و تفکر کار کنید :
فرزندتان را تشویق کنید تا از هر آنچه که می خواند و می شنود، تصویری ذهنی بسازد. برای مثال اگر شما به او گفته اید که میز غذا را برای ۵ نفر مهمان بچیند، از او بخواهید که برای این کار اول تصویری ذهنی بسازد و سپس آن را نقاشی کند. به مرور که در تجسم و تصور بهتر شد، می تواند به جای کشیدن نقاشی، تصویر ذهنی را برای شما شرح دهد.
از فرزندتان بخواهید برای شما درس دهد :
توانایی توضیح چگونگی انجام چیزی به درک حسی مطلب کمک می کند و ذهن را از آن مطلب پر می کند. اگر فرزند شما در حال یادگیری مهارتی مانند چگونه دریبل کردن در فوتبال است، از او بخواهید تا آن را برای شما توضیح دهد. معلمان نیز در کلاس در گروه های دو نفره می توانند چنین کاری را انجام دهند. این روش به آنها کمک می کند تا همان لحظه شروع کنند با مطالب و اطلاعات کلنجار بروند و کار کنند.
گوش دادن و تکرار آن چه شنیده اند:
یکی از ساده ترین راه ها برای فعال کردن حافظه این است که از کودک خود بخواهید هر آن چه شما گفته اید را تکرار کند یا به زبان خودشان بازگویی نماید. هم چنین می توانید از کودک خود بخواهید آهنگ ریتمی که شنیده است را برای شما بخواند. گوش دادن و تکرار کردن آن چه شنیده اند، توجه آنان را به مطالب درسی جلب و حافظه ی فعال آنان را درگیر می کند.
جاگذاری تصاویر طبق الگوی از پیش دیده شده :
از کودک بخواهید تصویری را با دقت ببیند. سپس تصویر را از جلوی او برداشته و از او بخواهید مثل آن تصویر را بسازد.
بازی هایی توصیه کنید که حافظه ی فعال او را تقویت کند :
بازی های بسیاری برای کمک به فرزند شما وجود دارد تا بر روی حافظه دیداری کار کند. شما می توانید یک صفحه روزنامه یا مجله در اختیارش بگذارید و از او بخواهید دور مواردی مانند «از» یا «که» یا «آنها» و… را در عرض یک دقیقه دایره بکشد. همچنین شما می توانید خواندن پلاک های خانه ها را به بازی تبدیل کنید. به این ترتیب که اول نام کوچه ها و بعد شماره پلاک را بخواند. همچنین می تواند برعکس بخواند به این ترتیب اول شماره پلاک را بگوید و بعد نام کوچه را و یا شماره های پلاک را برعکس بخواند.
بازی با کارت ها :
بازی های کارتی ساده ای مانند کارت های دید آموز، کارت بازی دومینوی جمع، فلش کارت های ضرب، بازی ضرب من …دارم. چه کسی… دارد؟ و بازی های کارتی دیگری می تواند حافظه فعال را به دو روش بهبود بخشد. فرزند شما باید قوانین بازی را در ذهنش نگه دارد. همچنین باید به خاطر بسپارد که کدام کارت ها را دارد وکدام کارت ها را شخص دیگر بازی کرده است.
خواندن فعال را تشویق کنید :
زیر مطالب خط کشیدن، با رنگ مشخص کردن و یادداشت گذاشتن بر مطالب به کودکان کمک می کنند تا مطالب و اطلاعات را به مدت طولانی در ذهن نگه دارند و بتوانند به سوالاتی که از آن مطالب می شود جواب بدهند. گفتگو درباره آن مطلب و پرسیدن سوال از آن نیز به حفظ بهتر مطالب کمک می کند. این راهبردهای خواندن فعال به طور قابل ملاحظه ای به بهبود حافظه کمک می کنند.
مطالب و اطلاعات را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید:
آیا هرگز تعجب نکرده اید که چرا شماره تلفن ها، کد ملی و یا کد پستی را با خط فاصله می نویسند؟ زیرا حفظ کردن و به خاطر سپردن گروه های کوچکتر اعداد از یک رشته اعداد طولانی آسان تر است. هر زمان خواستید به فرزندتان دستورالعمل های چند مرحله ای طولانی بدهید، این فرمول خط فاصله بین اعداد را به یاد داشته باشید. آنها را بنویسید و یا در هر موقع یک تکه مطلب یا اعداد را به آنها ارائه دهید. همچنین شما می توانید از سازمان دهنده های ترسیمی کمک بگیرید و تکالیف را به تکه ها کوچک تر تقسیم کنید.
روش چند حسی را به کار ببرید:
پردازش و یادگیری مطالب و اطلاعات از چند روش مختلف به حافظه فعال و بلند مدت کودکان کمک می کند. نوشتن تکالیف به طور زیاد به کودک کمک می کند تا آنها را ببیند. گفتن زیاد مطالب به کودک کمک می کند تا آنها را بشنود. انداختن توپ و همزمان بحث درباره تکالیفی که کودک باید تکمیل کند نیز به کودک شما کمک می کند. به کارگیری راهبردهای چند حسی می تواند به کودک کمک کند تا مطالب را به مدت زیادی در ذهن نگه دارد.
ارتباط برقرار کردن بین مطالب:
به فرزندتان کمک کنید تا بین جزئیاتی که قرار است حفظ کند ارتباط برقرار کند. ترغیب اشتیاق و علاقه کودک با علائم اختصاری خنده دار مانند (قنزسانب). این علامت اختصاری به کودک کمک می کند تا ترتیب رنگ ها را در رنگین کمان یاد بگیرد. پیدا کردن روش هایی برای برقرار کردن ارتباط بین مطالب کمک می کند تا حفظ مطالب و بازیابی آن از حافظه بلند مدت آسان تر شود. ارتباط برقرار کردن بین مطالب همچنین کمک می کند تا ما بتوانیم اطلاعات را در حافظه فعال نگه داریم و اطلاعات جدید را با اطلاعات قدیمی ترکیب و مقایسه کنیم.
برگرفته از :
کانال autismgroup@ از مجله بچه های آسمان، سایت Www.iranautism.ir
تهیه و ارسال مطلب : حانیه تقی زاده
کاردرمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز