گفتاردرمانی چیست؟
گفتار درمانگر (آسیب شناس گفتار و زبان) چالش های زبانی و ارتباطی را مدیریت می کند و به افراد اوتیستیک کمک می کند تا ارتباط اجتماعی، زبانی و غیر زبانی خود را بهبود بخشند. هدف غایی این است که به فرد کمک شود تا با راه هایی مفید تر و عملی تر، ارتباط برقرار کند.
چالش های گفتاری و ارتباطی از فرد به فرد متفاوت است. بعضی افراد اوتیستیک نمی توانند صحبت کنند. بعضی دیگر عاشق صحبت کردن هستند ولی هنگام مکالمه با دیگران، در حفظ مکالمه یا درک زبان بدن و حالات چهره (بیان چهره ای) مشکل دارند.
برنامه ی گفتاردرمانی با یک ارزیابی دقیق ارتباطی-گفتاری توسط درمانگر شروع می شود تا نقاط قوت و ضعف مراجع را دریابد و بر این اساس اهداف درمانی را تعیین می کند.
اهداف رایج درمانی شامل بهبود زبان بیانی، آموزش مهارت های غیر زبانی مانند نشانه ها و ژست های ارتباطی،استفاده از AAC (در ادامه در این خصوص بحث خواهد شد).
بعضی اقدامات و مداخلات گفتاردرمانگر عبارتند از:
*تقویت عضلات دهان، فک و گردن
*افزایش وضوح تولید (تلفظ) برخی صداهای گفتاری
*آموزش پاسخ به سوال
*آموزش نوشتن کلمات و جملات
*آموزش ارتباط دادن احساس با تصویر(بیان چهره ای) درست آن
*ارتباط دادن تصویر با معنی آن
*آموزش بازی کردن و قاطی شدن با دیگران
*آمورش شروع یا پایان مکالمه
*آموزش درخواست کمک
*آموزش نوبت گیری در مکالمه
AAC چیست و چه کاربردی دارد؟
AAC در مورد کودکانی با مشکلات بیشتر استفاده می شود، کودکانی که ممکن است نتواند به سطح گفتاری مناسب برسند. این شیوه در واقع شیوه ی جایگزین برای گفتار است و از ابزار هایی مانند:
زبان اشاره
ژست های ارتباطی
تصاویر، اشیاء، فیلم
کلمات نوشته شده و
کامپیوتر، تبلت و سایر ابزار های الکترونیکی
استفاده می کند تا کودک بتواند برای رفع نیاز های خود با سایرین ارتباط برقرار کند. این روش می تواند به خیلی از کودکان اوتیسم کمک کند و حتی ممکن است در بعضی افراد باعث یادگیری صحبت کردن شود.
و در آخر، گفتاردرمانگر می تواند چالش های غذایی کودک را نیز مدیریت کند. کودک ممکن است غذاهایی با بافت نرم یا سخت یا غذاهای جدید را پس بزند. در این موارد نیز می توانید از کمک گفتاردرمانگر بهره مند شوید.
منبع: سایت ASHA
تهیه و جمع آوری مطالب : رها شاهرخی - گفتاردرمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز