برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
چهارشنبه 19 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
شنبه 16 تير 1397
کد
116
تأثیر متقابل "سخن گفتن مراقبین" و "مشارکت توأم حمایت شده" در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
کودک با سیر تکامل طبیعی تا حدود ۱۳ ماهگی واجد توانایی مشارکت توام به صورت هماهنگ (Coordinated Joint Engagement) می گردد. در این فرآیند که از این پس آن را CJE می نامیم، کودک در هنگام بازی با مراقب خود، جهت نگاه خود را به طور فعال مابین وسیله یا شیی و مراقب تغییر می دهد. قبل از ۱۳ ماهگی، فرآیند مشارکت توأم به صورت مشارکت توام حمایت شده (Supported Joint Engagement) می باشد. در این فرآیند که از این پس آن را به اختصار SJE می نامیم، مراقب و کودک مشغول یک فعالیت مشترک هستند، آن چنان که والد بر فعالیت کودک اثر می گذارد، ولی کودک به طور مشخص به فرد بالغ توجه نشان نمی دهد، هرچند این فعالیتی دو طرفه است.
مطالعات قبلی این گروه تحقیقاتی نشان داده است که SJE خود به دو دسته قابل تقسیم است: مشارکت توأم حمایت شده سطح بالا ( Higher Order Supported Joint Engagement یا HSJE) وقتی رخ می دهد که بازی کودک تحت تأثیر مراقب است و کودک با مراقب خود بده بستان دارد (مثلا از طریق نوبت گیری یا تقلید) و البته این بده بستان شامل تماس چشمی نمی گردد. در مشارکت توأم حمایت شده سطح پایین (Lower Order Supported Joint Engagement یا LSJE) مراقب بر بازی کودک اثر می گذارد، ولی کودک به طور واضح با مراقب بده بستان ندارد و تماس چشمی نیز برقرار نمی کند. این پدیده ها در مقابل مشارکت با شیء (Object Engagement یا OE) است که طی آن کودک با شیء بازی می کند و مراقب بر رفتار بازی وی اثری ندارد.
مفهوم دیگری که در مطالعات قبلی این گروه عرضه شده است، سخن گفتن تعقیبی است. سخن گفتن تعقیبی (Follow-in Utterance یا به طور اختصار FIU) یعنی این که سخن گفتن مراقب در حین بازی با کودک به طور معنایی به موضوع مورد توجه کودک مرتبط باشد. FIU خود شامل دو دسته می شود. گاه مراقب در سخنان خود به کودک چیزی جدید را برای انجام دادن پیشنهاد می کند (Follow-in Directive یا FIU-D) و دیگری هنگامی است که مراقب در حین بازی کودک، دربارۀ کاری که وی با اسباب بازی هایش انجام می دهد صحبت می کند (Follow- in Comments یا FIU-C). این هر دو در مقابل شرایطی است که مراقب در حین بازی کودک صحبت هایی غیر مرتبط با موضوع مورد توجه کودک انجام می دهد (Caregiver Focoused Utterance یا CFU).
مطالعات قبلی این گروه که بر ارتباطات طولانی مدت این پدیده ها متمرکز بود، نشان داد که HSJE با ارتباط اجتماعی مرتبط است و همچنین هنگامی که با FIU همراه گردد، در درازمدت با زبان بیانی نیز ارتباط دارد.
در مطالعات جدیدتر ، این گروه بر ارتباط ترتیبی این پدیده ها متمرکز شده اند. ارتباط ترتیبی (Sequential) یعنی این که بروز یک اتفاق، چقدر احتمال بروز لحظه ای یک اتفاق دیگر را تغییر می دهد. این ارتباط همچنین نشان می دهد که یک پدیده تا چه حد با یک ترتیب مورد انتظار رخ می دهد (در مقابل رخ داد بر اساس شانس).
مطالعه ای قبلی از این گروه نشان داده که بازی کودک با اسباب بازی در یک کودک مبتلا به اوتیسم بیشتر ممکن است باعث القای FIU گردد.
همچنین معلوم شد که FIU بیش از CFU ممکن است موجب القای بازی عملکردی گردد و این امر دربارۀ کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از کودکان بهنجار مصداق داشت. همچنین FIU-D بیشتر از FIU-C ممکن است که موجب القای بازی عملکردی در کودک شود.
مطالعه حاضر نیز بر ارتباط ترتیبی بین SJE و FIU صحه گذاشت و نشان داد که این ارتباط در کودکان اوتیسم بیش از کودکان بهنجار است. این امر به نظر مؤلفین، حاکی از آن است که ارتباط این دو پدیده در اوتیسم دوطرفه و در کودکان بهنجار یک طرفه است، چنان که در کودکان بهنجار، تنها FIU است که باعث القای SJE می گردد ولی در اوتیسم این ارتباط دوسویه است. دلیل این امر به اظهار مؤلفین آن است که خصوصیات اوتیسم باعث شکل دهی مجدد نحوۀ تعامل مراقبین با کودک می شود، یعنی آن ها یاد می گیرند که FIU را به طور تنگاتنگ با لحظات مشارکت توأم با کودک خود، همزمان کنند.
نتیجۀ دیگر این مطالعه آن است که FIU نسبت به CFU بیشتر منجر به تسهیل HSJE می گردد و نیز FIU-D بیشتر از FIU-C می تواند موجب برانگیختن HSJE گردد. تفاوتی بین HSJE و LSJE در زمینه برانگیزش FIU و یا میزان برانگیختن آن ها توسط FIU وجود نداشت.
هرچند این یافته ها توصیفی هستند و ارتباط علی- معلولی را نشان نمی دهند، می توانند نشان دهندۀ آن باشند که در برنامه های مداخلات زودرس، برای تقویت استفادۀ مراقبین از FIU، تمرکز بر مشارکت توام لازم است. (جهت دریافت فایل اصلی مقاله،
اینجا
را کلیک نمائید).
منبع:
آقای دکتر حسن شاهرخی / فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان
برچسب ها
اختلال طیف اوتیسم
ارتباط کودک اوتیسم
مراقب کودک اوتیسم
بازی عملکردی اوتیسم
بازی کودک اوتیسم
سخن گفتن تعقیبی
فرآیند مشارکت توام
ارتباط اجتماعی اوتیسم