شیوه های ارزیابی اوتیسم و اختلالات رشدی (تکاملی) نافذ
1) اطلاعات شرح حال:
- رشد و تکامل اولیه و ویژگی های رشد و تکامل
- سن و ماهیت شروع
- شرح حال طبی و خانوادگی
2) ارزیابی تکاملی و روانشناختی:
- سطح هوشی و پروفایل یادگیری
- ارزیابی ارتباط (مهارت های زبان درکی و زبان بیانی، استفاده از ارتباط غیرکلامی و استفاده از زبان پراگماتیک)
- رفتار انطباقی (توانایی تعمیم مهارت ها به شرایط دنیای واقعی)
- ارزیابی از نظر کاردرمانی و فیزیکی در صورت نیاز
3) معاینه روانپزشکی:
- ماهیت روابط اجتماعی: (تماس چشمی، رفتارهای دلبستگی، تقابل اجتماعی و بصیرت)
- تظاهرات رفتاری (خود تحریکی، رفتار کلیشه ای، مقاومت به تغییر و حساسیت های غیرعادی به محیط اطراف)
- مشکلات ارتباط / زبان: (اکولالیا (پژواک کلام)، وجود زبان ارتباطی)
- مهارت های بازی: (استفاده غیرعملکردی از لوازم بازی، بازی نمادی و تصورسازی (تخیل))
4) ارزیابی های طبی:
- بررسی از نظر شرایط طبی همراه، ابنرمالیته های ژنتیکی، وجود تشنج توسط ارزیابی های اضافی مورد نیاز در صورت نیاز
- تست شنوایی/بینایی
- مشاوره اضافی (نورولوژِیک/ اطفال/ ژنتیک) در صورت اندیکاسیون بر اساس شرح حال و تظاهرات فعلی
- ارزیابی (مانند نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی)، تصویربرداری و آنالیز کروموزومی)
منبع: کتاب مرجع روانپزشکی کودک و نوجوان لوویس (Lewis)/ ویرایش 5 / 2017 / فصل اختلالات طیف اوتیسم / جدول 5.2.1.6