برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 3 تير 1397
کد 111
شیوه های ارزیابی اوتیسم و اختلالات رشدی (تکاملی) نافذ

1) اطلاعات شرح حال:
- رشد و تکامل اولیه و ویژگی های  رشد و تکامل
- سن و ماهیت شروع
- شرح حال طبی و خانوادگی
 

2) ارزیابی تکاملی و روانشناختی:
- سطح هوشی و پروفایل یادگیری
- ارزیابی ارتباط (مهارت های زبان درکی و زبان بیانی، استفاده از ارتباط غیرکلامی و استفاده از زبان پراگماتیک)
- رفتار انطباقی (توانایی تعمیم مهارت ها به شرایط دنیای واقعی)
- ارزیابی از نظر کاردرمانی و فیزیکی در صورت نیاز
 

3) معاینه روانپزشکی:
- ماهیت روابط اجتماعی: (تماس چشمی، رفتارهای دلبستگی، تقابل اجتماعی و بصیرت)
- تظاهرات رفتاری (خود تحریکی، رفتار کلیشه ای، مقاومت به تغییر و حساسیت های غیرعادی به محیط اطراف)
- مشکلات ارتباط / زبان:  (اکولالیا (پژواک کلام)، وجود زبان ارتباطی)
- مهارت های بازی: (استفاده غیرعملکردی از لوازم بازی، بازی نمادی و تصورسازی (تخیل))
 

4) ارزیابی های طبی:
- بررسی از نظر شرایط طبی همراه، ابنرمالیته های ژنتیکی، وجود تشنج توسط ارزیابی های اضافی مورد نیاز در صورت نیاز
- تست شنوایی/بینایی
- مشاوره اضافی (نورولوژِیک/ اطفال/ ژنتیک) در صورت اندیکاسیون بر اساس شرح حال و تظاهرات فعلی
- ارزیابی (مانند نوار مغزی (الکتروانسفالوگرافی)، تصویربرداری و آنالیز کروموزومی)  


منبع: کتاب مرجع روانپزشکی کودک و نوجوان لوویس (Lewis)/ ویرایش 5 / 2017 / فصل اختلالات طیف اوتیسم / جدول 5.2.1.6