برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
سه شنبه 2 بهمن 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
يکشنبه 13 خرداد 1397
کد
106
برنامه کشف زودرس اختلالات طیف اوتیسم
پایداری اثرات یک برنامه کشف زودرس اختلالات طیف اوتیسم در یک دوره ۸ ساله
اختلال طیف اوتیسم می تواند به طور قابل اعتمادی قبل از ۳ سالگی تشخیص داده شود و این تشخیص هم در نمونه های بالینی و هم در نمونه های در معرض خطر، تا حد زیادی پایدار است. یافته های بدست آمده از مطالعات سال های اخیر، بر اهمیت تشخیص و درمان زودرس اوتیسم در بهبود عملکرد انطباقی، اجتماعی و شناختی کودکان مبتلا تاکید کرده اند. بخاطر ماهیت دینامیک و انعطاف پذیر مغز، مداخلات زودرس ممکن است سیر تکامل مغز و رفتار را در کودکان مبتلا به اوتیسم تغییر دهد و مطالعات جدید شواهدی مبنی بر تأثیرات طولانی مدت مداخلات زودرس ارائه داده اند. علاوه بر آن، مداخلات زودرس ممکن است باعث کاهش هزینه های خانوادگی و اجتماعی خدمات تخصصی بعدی گردند.
به رغم منافع تشخیص زودرس، سن متوسط تشخیص در عمل بالینی روزمره کماکان حدود اواخر دورۀ پیش دبستانی و حتی بالاتر از آن باقی مانده است؛ چنان که یک مطالعۀ مروری که مطالعات انتشار یافته ما بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ را شامل می شد، نشان داد که سن متوسط تشخیص از ۳۸ تا ۱۲۰ ماه متغیر بوده است. در جهت کاستن از سن تشحیص، ساز و کارهایی برای کشف زودرس اوتیسم ایجاد شده که نتایج امیدوارکننده ای در پی داشته اند و تأثیرات مثبت این برنامه ها بر سن تشخیص، درصد مواردی از اوتیسم که زود تشخیص داده شده اند و احساس مؤثر بودن در تأمین کننده های مراقبت های اولیه نشان داده شده است. اما برغم آن که مطالعات نشان داده اند که فرآیند کشف زودرس اوتیسم بهبود یافته است، این سوال باقی است که آیا اثرات مثبت برنامه ها در طولانی مدت پایدار می مانند یا خیر
.
مؤلفین مقالۀ حاضر ذکر کرده اند که تاکنون فقط به یک مطالعه برخورد کرده اند که اثرات طولانی مدت یک برنامۀ کشف زودرس اوتیسم را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه نشان داده بود که به رغم کاهش ۱.۵ ساله در سن تشخیص، اثرات برنامه پس از اتمام برنامه پایدار نمانده است و این بر ضرورت تداوم چنین برنامه هایی دلالت داشته است
.
با توجه به موارد گفته شده، مطالعۀ حاضر قصد دارد که پایداری یک برنامۀ منسجم کشف زودرس اوتیسم را مورد بررسی قرار دهد، به این ترتیب که قبل، حین و بعد از ارجاع، سن ارجاع برای کودکانی که بعداً مبتلا به تشخیص اوتیسم تشخیص داده شدند در مقابل آن هایی که از نظر تشخیص اوتیسم منفی بودند، ثبت و مورد مقایسه قرار گرفت، تا معلوم شود که آیا اثر برنامه بر سن ارجاع، پس از اتمام برنامه باقی میماند یا خیر. حجم نمونۀ مورد مطالعه ۱۲۳۵ نفر بود. این برنامه سه جزء داشت:
1. آموزش تأمین کننده های مراقبت اولیه دربارۀ تشخیص علائم اولیۀ اوتیسم
2. استفاده از پروتکل غربالگری نظام یافته که شامل استفاده از ابزار
EAST
بود
3. تشکیل یک تیم چند دیسیپلینی تشخیصی
نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که: هرچند برنامۀ کشف زودرس، منجر به ارجاع زودتر شد، این اثر بعد از اتمام برنامه پایدار نماند و در تمام دوره های زمانی (قبل، حین و بعد از برنامه) کودکان دارای نقص هوشی، نسبت به کودکانی که عملکرد شناختی بالاتری داشتند، بیشتر احتمال داشت که تا قبل از ۳ سالگی ارجاع داده شوند
.
این نتایج نشان داد که برنامۀ مزبور در سال های اجرای فعال به هدف خود در بهبود کشف زودرس اوتیسم مایل آمده است، اما پس از قطع برنامه، اثرات مثبت آن از بین رفتند. قطع این برنامه به علت قطع حمایت مالی بود که در نتیجه، ارتباط تنگاتنگ بین مراقبت های اولیه و تخصصی را قطع کرد (یعنی به تأمین کننده های مراقبت اولیه سایق داده نشد) که ممکن است به کاهش هشیاری دربارۀ اوتیسم در تأمین کننده های مراقبت اولیه منجر شده باشد. همچنین در اثر از دست رفتن منابع مالی، جلسات آموزشی نیز قطع شد و این بدان معناست که اگر پرسنل به حال خود رها شوند، تجربه و دانش آنان درباره ی کشف زودرس اوتیسم کاهش می یابد. تداوم برنامه با آموزش پرسنل، کاری هزینه بر بود. از آنجا که تأمین مالی مراقبت های بهداشت روانی خود تحت محدویت است، سؤال این است که چگونه می توان سازوکارهای مؤثری برقرار کرد که نیازمند حمایت مالی کمتری باشند و در عین حال اثرات مداومی داشته باشند.
به نظر مؤلفین این مقاله، برای بهبود کشف زودرس اوتیسم، تشریک مساعی در درون و بین کشورها ضروری و اساسی است، به گونه ای که با به اشتراک گذاشتن دانش، یک رویکرد استاندارد برای کشف زودرس اوتیسم ساخته و پرداخته شود. تشدید تشریک مساعی بین متخصصین اوتیسم، تأمین کننده های مراقبت اولیه و والدین می تواند به بهبود فرآیند ارجاع به موقع کودکان مبتلا به اوتیسم منجر گردد. جزء اساسی دیگر برنامه های کشف زودرس اوتیسم، در دسترس بودن و قابل دسترس بودن دانش برای والدین و متخصصین مراقبت بهداشتی است. در این زمینه، فن آوری های مبتنی بر شبکه
(e-Health)
می توانند نقشی اساسی در افزایش آگاهی و پایداری اثرات برنامه های کشف زودرس داشته باشند، بدون آن که بودجه بسیار بالایی را طلب کنند.
این یافته که کودکان دچار نقص هوشی، بیشتر احتمال داشت که تا قبل از ۳ سالگی ارجاع داده شوند، در مطالعات قبلی نیز نشان داده شده است؛ چرا که کودکان مبتلا به اوتیسم که دارای نقص هوشی هستند، چالش های رفتاری و تکاملی واضح تری دارند و این امر احتمال کشف زودرس اختلال در آنان را افزایش می دهد. در مقابل، کودکان با عملکرد بالا، بهتر قادرند که در سنین پیش از مدرسه مشکلاتشان را جبران کنند و/یا اختلالات کمتری نشان می دهند و بنابراین در این دسته از کودکان ممکن است تشخیص زودرس مورد غفلت قرار گیرد و آنان از منافع مداخلۀ زودرس سود نبرند. پس ممکن است در این کودکان، تکرار ارزیابی در سنین ۶-۴ سالگی لازم باشد، زیرا در این سنین مشکلات ارتباطی با همالان شروع به بروز می کند. در مجموع، نتایج این مطالعه، تاکیدی است بر ضرورت تداوم برنامه های کشف و مداخلۀ زودرس. جهت دریافت فایل اصلی مقاله،
اینجا
را کلیک نمائید.
ترجمه و تلخیص
/ آقای دکتر حسن شاهرخی / فوق تخصص روانپزشکی اطفال
برچسب ها
اختلال طیف اوتیسم
پایداری برنامه اوتیسم
پایداری کشف اوتیسم
برنامه کشف اوتیسم
مداخله زودرس اوتیسم
کشف زودرس اوتیسم