برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
چهارشنبه 19 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
شنبه 5 خرداد 1397
کد
104
بهبود تعامل همتای کودکان مبتلا به اتیسم در زمین بازی مدرسه
نابسامانی اجتماعی به عنوان مهم ترین مشکل کودکان مبتلا به اختلال طیف شناخته شده است، که بر روابط با همسالان، دوستی ها و تعاملات عمومی اجتماعی با دیگران تأثیر می گذارد (بلینی، پیترز، بنر و هوف، 2007؛ راو، بیدل و موری، 2008) مداخلات گسترش یافته برای حل این مشکل از اهمیت بالایی برخوردارند، به ویژه در محیط جهان واقعی کودک مانند مدرسه (کاشری و اسمیت، 2013). علیرغم افزایش تحقیقات در مورد مداخلات مهارتهای اجتماعی در چند سال گذشته (کاشری و لاتون، 2010؛ ریچاو و ولکمار، 2010)، تعداد کمی از آنها برای محیط مدرسه طراحی شده یا در آن مورد آزمایش قرار گرفته اند (بلینی و همکاران، 2007؛ کاشری و اسمیت، 2013) هدف این تحقیقات مهارتهای اجتماعی بطور کلی بهبود روابط و دوستی ها در محیط های روزمره کودک است. هدف از مطالعه حاضر، توسعه و آزمایش یک مداخله کاملا جدید، بازسازی مجدد زنگ تفریح، برای بهبود تعامل با همسالان در محیط مدرسه در کودکان سن دبستان است. بهبود روابط با همسالان در مدرسه یکی از اولویتهای اصلی کودکان مبتلا به
ASD
و خانوادههای آنهاست. اين مطالعه با هدف بررسی اثرات مداخله روانشناختی و بازسازی مجدد ساختار زنگ تفریح در تعامل همتای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
(ASD)
انجام شد. با استفاده از یک طرح تصادفی کنترل لیست انتظار، مداخله در طی زنگ تفریح در چهار دبستان اجرا شد
.
گروه درمان فوری
(IT)
شامل 13 نفر (2 دختر) دانش آموز دبستانی با
ASD
و گروه منتخب (لیست انتظار
(WL) (
شامل 11 نفر (4 دختر) دانش آموز با
ASD
بود. همه کودکان
ASD
به طور کامل در برنامه آموزش عمومی قرار داشتند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که زمان صرف شده در تعامل با همسالان بطور قابل توجهی برای گروه درمان فوری افزایش یافته است و در پیگیری های بعدی، ادامه دارد. کارکنان مدرسه ای زمین بازی در گروه
IT
نسبت به کارکنان زمین بازی در گروه
WL
در رفتارهای افزایش یافته با هدف بهبود تعامل با همسالان برای کودکان مبتلا به
ASD
نشان دادند. این پیشرفتها در پیگیریهای بعدی ادامه نداشتند. این نتایج نشان می دهد که یک مداخله با شدت کم و خلاصه میتواند در افزایش تعامل با همسالان برای کودکان مبتلا به اوتیسم در محیط های فراگیر مفید باشد، اما احتمالا کارکنان زمین بازی به حمایت ادامه دار نیاز دارند.
این مطالعه نشان میدهد که میتوان با میزان مختصری از مداخلهای که از طریق کمکمعلمهای بزرگسال در زمین بازی ارائه میشود، تعامل کودکان مبتلا به
ASD
با همسالان آنها را بهبود بخشید. اکثر این کمکمعلمها کارکنان غیر متخصص زمین بازی هستند. این تغییرات کودکان، با تغییرات معنیداری در کمک معلمها مورد توجه قرار گرفت که از لحاظ کلینیکی کم تا متوسط بودند و کدنویسان بدون سوگیری با استفاده از مشاهدات ساختارمند به آنها دست یافتند. این یافتهها، مسائلی را برای مداخلات مبتنی بر مدرسه با هدف بهبود مهارتهای اجتماعی برای کودکان مبتلا به
ASD
مطرح میکند
.
اول، بعنوان نتیجه اصلی، کودکان حاضر در گروههای
IT
، نسبت به گروههای لیست انتظار که بدون مداخله تغییر نکرده بودند، تعامل بیشتری را با همسالان خود نشان دادند. این دادهها به دو دلیل قابل توجه است. یکی این که تعامل مشترک به عنوان یک موضوع اصلی رشد برای کودکان مبتلا به
ASD
در نظر گرفته میشود. مطالعات متعدد نشان داده است که کودکان مبتلا به
ASD
اغلب در زمینهای بازی منزوی و غیرفعال هستند؛ آنها ممکن است بندرت با همسالان خود ارتباط برقرار کنند و اغلب تعداد کمی دوست دارند (آندرسون و همکاران، 2004؛ کاشری و بومینگر، 2000). این گزارشها پایدار است و در میان سنها و سطوح تواناییها مورد توجه است (هاولین، گود، روتر و هاتون، 2004؛ اورزموند، کراوس و سلتزر، 2004).
یک دلیل دیگر این است که گرچه مطالعات متعدد موجب بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان از طریق ارائه مداخلات مهارتهای اجتماعی آموزشی شده است ولی این مداخلات بندرت به محیط طبیعی کودک تعمیم مییابد (بلینی و همکاران، 2007 ؛ فرانکل و همکاران؛ 2011). در حقیقت، در یک مطالعه قبلی که مداخلات به واسطه بزرگسالان را در مقابل همسالان قرار میداد، مداخلات همسالان به بازی کمتر انفرادی منجر شد، اما تعامل با همسالان را افزایش نداد (کاشری و همکاران 2011؛ 2012). بنابراين ممکن است ارائه مستقيم مداخله در زمينهاي که انتظار تغيير در آن را دارید براي بهبود تعامل ضروري باشد
.
این مطالعۀ روش جدید مداخلۀ در سطح مدرسه، که در زمین بازی انجام می گیرد، پیشرفت دلگرمکنندهای برای کودکان با
ASD
را به دست داده است. حمایت کمک معلمان به میزان چشمگیری پاسخگویی و راهبردشان برای درگیر کردن کودکان را بهبود بخشید. در حالیکه تأثیر درمان بر تعامل با همسالان به طور واضحی در پیگیری حفظ شد، رفتار کمک معلمان حفظ نشد. این یافته ها بر تربیت راهنما و نیازهای بالقوه برای حمایت مداوم دلالت دارد. این داده ها باید مهم در نظر گرفته شوند، زیرا کودکان بیشتری وارد محیط های فراگیر میشوند و روابط با همسالان اولویت بالایی برای کودکان با
ASD
و خانواده شان دارد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله،
اینجا
را کلیک نمائید.
تلخیص از الهام حمادی/گفتار درمانگر مرکز جامع اوتیسم دانشگاه علوم پزشکی تبریز
منبع:
elsevier
برچسب ها
اختلال طیف اوتیسم
مداخله در مدرسه
مداخله مهارت اجتماعی
بهبود مهارت اجتماعی
بهبود تعامل همتا