نابغه هایی با اختلال طیف اوتیسم
با وجود نقص های فراوان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، شمار معدود اما معناداری از این کودکان، مهارت های اندک یا توانایی های محدودی را بدست می آورند. قریحه های خاص آنها می تواند در حیطه هجی کردن، خواندن، ریاضی، موسیقی و یا نقاشی باشد. 25% از کودکان با اختلال طیف اوتیسم که هوشبهر بالاتر از 35 دارند، یک مهارت شناختی خاص را که بالاتر از سطح کلی هوش خودشان است، نشان می دهند. علاوه بر آن حدود 5 درصد از این کودکان قریحه استثنایی و اغلب قابل توجهی بروز می دهند که فراتر از آن چیزی است که بتوان میان کودکان بهنجار همسال آنان پیدا کرد. این کودکان که به نابغه های درخودمانده معروفند، توانایی های فوق بهنجاری در حوزه هایی نظیر محاسبه، حافظه، پازل، موسیقی یا نقاشی نشان می دهند. یک پسر با اختلال طیف اوتیسم که هوشبهر 60 داشت می توانست هر آهنگ پیانویی را که از رادیو می شنید، از آثار برامس گرفته تا باخ، دوباره می نواخت. روانشناس هایی که او را ارزیابی کردند، متوجه شدند که وی می تواند بیش از دو هزار آهنگ را بنوازد.
معلوم نیست که آیا مهارت های کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بیانگر توانایی های دست نخورده آنها است یا نشانه های کاستی های شناختی شان. یک فرض آن است که نابغه های با اختلال طیف اوتیسم مایلند اطلاعات را به اجزای آن تبدیل کنند و به آنها به شکل یک کل نمی نگرند، که این امر موجب عملکرد استثنایی آنها در حوزه های خاصی می شود. فرض دوم این است که این کودکان به جای اندیشیدن با استفاده از افکار انتزاعی، از تفکر تصویری برخوردارند که به آنها این امکان را میدهد تا مطالب را همچون یک دوربین یا ضبط صوت به خاطر بسپارند.
متاسفانه با وجود جاذبه و محبوبیت مهارت های نابغه های با اختلال طیف اوتیسم یا مهارت های اندک معمولشان، آنها در بسیاری از موارد این مهارت ها را به شیوه سازنده برای بهبود وضع زندگی روزمره خود به کار نمی برند.
منبع: autism.wikia
اوتيسم آگاهي