برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
دوشنبه 17 دي 1403
info@rcid.tbzmed.ac.ir
English
فارسی
مرکز جامع اوتیسم
Comprehensive Autism Center
صفحه اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
متفرقه
پیش آکهی
برای والدین
اوتیسم چیست؟
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
چکیده مباحث گروه والدین
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی / عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی / عوامل فاکتورهای عصبی - زیستی
اتیولوژی / تئوریهای روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها / مداخلات غیرداروئی
درمان ها / مداخلات داروئی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کاردرمانی
گفتاردرمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
گالری تصاویر
بروشورهای آموزشی
کنترل دفع
مقابله با استرس
تعدیل بینایی
تعدیل شنیداری
نکاتی برای کمک به والدین در شروع سالتحصیلی جدید
نکاتی در خصوص رفتار با خواهر و برادر کودکان اختلال طیف اوتیسم
ABA (تحلیل رفتار کاربردی)
نحوه ارزیابی مداخلات اوتیسم، توسط والدین
تیم تحقیقاتی اوتیسم و اختلالات عصب- تکاملی وابسته
فهرست اصلی
فهرست اصلی
معرفی مرکز
اهداف مرکز
اعضای مرکز
برنامه های جاری
برنامه های آتی
تماس با ما
درباره اوتیسم
برای متخصصان
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
متفرقه
برای والدین
علت ها و عوامل مربوط به ایجاد اختلال طیف اوتیسم
تشخیص گذاری اختلال طیف اوتیسم
درمان های موجود در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای رفتاری در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای کاردرمانی در اختلال طیف اوتیسم
درمانهای گفتاری در اختلال طیف اوتیسم
علائم و نشانه های اختلال طیف اوتیسم
درمانهای توانبخشی در اختلال طیف اوتیسم (مشترک بین رشته ای)
نحوه مدیریت موقعیتهای زندگی روزمره
نکات فرزند پروری برای کودکان طیف اوتیسم
خود مراقبتی در والدین
متفرقه
برداشتها و مفاهیم نادرست در مورد اختلال طیف اوتیسم
پژوهش ها و تازه های اوتیسم
مقالات
اپیدمیولوژی
اتیولوژی/عوامل خطر ژنتیکی
اتیولوژی/فاکتورهای عصبی – زیستی
اتیولوژی/تئوری های روانشناختی
ویژگی های بالینی
تشخیص
ابزارهای ارزیابی
تشخیص های افتراقی و همبودی ها
درمان ها/مداخلات غیر دارویی
درمان ها/مداخلات دارویی
پروگنوز
سایر مقالات حوزه اوتیسم
معرفی کتاب
طرح های مصوب و در حال اجرا در مرکز
خدمات مرکز
ویزیت روانپزشکی
ویزیت تیمی
کار درمانی
گفتار درمانی
آموزش مهارتهای اجتماعی
آموزش والدین
غربالگری
ارزیابی تشخیصی
برنامه ثبت
برنامه های جامع درمانی
برنامه های روانشناسی
صدای والدین
صدای کودکان
گالری تصاویر
مطالب سایر سایتهای خبری
مراکز همراه مرکز جامع اوتیسم
تاریخ :
چهارشنبه 17 آبان 1396
کد
65
مشکلات
فرزندپروری
در والدین کودکان مبتلا به
اختلال طیف اوتیسم
شیوه های
فرزندپروری
، روشهایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار میگیرند و بیانگر نگرش هایی است که آنها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع میکنند. شیوه
فرزندپروری
بیانگر روابط عاطفی و نحوه ارتباط کلی والدین با فرزندان است و عامل مهمی برای تحول و یادگیری کودکان به حساب می آید. دارلینگ و استینبرگ شیوۀ
فرزندپروری
را به صورت الگوی نگرش والدین نسبت به تربیت کودکانشان تعریف کرده اند. در تعریفی دیگر کوپلان شیوۀ
فرزندپروری
را به الگوهای تربیت کودک نسبت دادند که فعالیت ها و پاسخ های والدین به رفتارهای کودک را مشخص می سازد.
اختلال طیف اوتیسم
می تواند اثرات شدید و مستمری که بر افراد و خانواده آنها از نظر فرزند پروری داشته باشد. والدین کودکان مبتلا به
اختلال طیف اوتیسم
در مدیریت رفتارهای مشکل آفرین، آموزش مهارتهای ارتباطی به کودک خود، آموزش مهارتهای زندگی پایه، حفظ ایمنی کودک از خطر و آماده کردن او برای زندگی بزرگسالی با مشکلات بسیاری مواجه هستند. عوامل احتمالی بسیاری وجود دارد که می تواند منجر به تنیدگی و ضربه های حاد یا مزمن در والدین کودکان مبتلا به
اختلال طیف اوتیسم
گردد و این امر نیز به نوبه خود منجر به
فرزندپروری
ناکارآمد می شود. از جمله ی این عوامل می توان به ابهام در تشخیص، شدت و طول دوره اختلال کودک، هوشبهر بسیار پایین کودک، فقدان هماهنگی با هنجارهای جامعه و انواع رفتارها و روشهای ارتباطی عجیب و غریب و نیز رفتارهای آشفته و اخلال گرانه اشاره کرد. خانواده های کودکان مبتلا به
اختلال طیف اوتیسم
به شیوه های متفاوتی از سوی جامعه شان پذیرفته می شوند که این امر به نوبه خود باعث شکل گیری نظام اعتقادی ویژه ای در این خانواده ها نسبت به جامعه شان میشود. به دلیل داغ دیدگی اجتماعی نه تنها در مورد کودک مبتلا به
اختلال طیف اوتیسم
بلکه در مورد خانواده های آنها نیز تبعیض بسیاری وجود دارد. زیرا خانواده به عنوان بخشی ازبیماری، دیده می شود. ترس از تبعیض و داغ دیدگی مربوط به ناتوانیها باعث می شود که بسیاری از خانواده ها از مراجعه به متخصصان و دریافت تشخیص برای کودکانشان خودداری کنند. در واقع خانواده ها با خودداری از تشخیص کودکشان، میتوانند از برچسب و داغ داشتن ناتوانی بگریزند. نشانه های دشواری از قبیل کج خلقی، آسیب به خود و سایر رفتارهای نامطلوب همراه با اختلال طیف اوتیسم باعث میشود که کنار آمدن با این کودکان برای والدین بسیار دشوار باشد. در نتیجه، والدین این کودکان به طور مستمر به ویژه به دلیل رفتارهای نامطلوب کودکانشان از سوی جامعه و عموم مردم با واکنشهای خصمانه و غیرمسئولانه روبرو میشوند. واکنش عمومی به این قبیل خانواده ها، کلیشه ای و منفی است. نظام مدرسه شروع نوعی مشارکت تازه در رابطه با نیازهای کودک و والدین است. والدین و کارکنان مدرسه جهت فراهم سازی مناسب ترین آموزش برای کودک ارتباط و همکاری نزدیکی با هم برقرار میکنند. والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ممکن است به این نتیجه برساند که کودکانشان از نظر خلق وخو نسبت به سایر کودکان بسیار دشوارتر هستند و در نتیجه از راهبردهای کنترلی بیشتری برای کودکانشان استفاده کنند. بنابراین ادراک والدین از ویژگیهای کودکانشان، روشهای تعامل آنها با کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد.
برگرفته از:
فصلنامه تحول روانشناختی کودک
کلید واژه ها:
فرزندپروری
،
اختلال طیف اوتیسم
برچسب ها
فرزندپروری
رفتارهای مشکل آفرین
دارلینگ و استینبرگ
شیوه های فرزندپروری