برنامه PECS در درمان كودكان مبتلا به طيف اتيسم
PECS برنامه اي است براي آموزش ارتباط غيركلامي و سمبليك. تحقيقات بسياري وجود دارند كه نشان مي دهند که افراد طيف اتيسم از طريق تصوير بهتر ياد ميگيرند و نيز تمايل بيشتري به استفاده از سمبل هاي غيركلامي دارند. هرچند ديدگاه هايي نيز وجود دارند كه اين اعتقاد در مورد كودكان مبتلا به طيف اتيسم را قبول نداشته و يا به صورت بسيار محدود مي پذيرند.
برنامه PECS حاصل ديدگاه كساني است كه قبول دارند اين گروه از كودكان از طريق تصوير بهتر ياد ميگيرند. چارچوب آموزش PECS در يك راهنما كه توسط لوري فروست و آندروبوند نوشته شده است با شرح جزئيات و مثال ها آمده است. هدف اين برنامه آموزش گفتار به كودك نميباشد هرچند در مراحل بويژه پايان اين برنامه كودك ممكن است به توسعه گفتار نيز برسد. بلكه هدف اوليه، ايجاد و تقويت يك سيستم ارتباطي بين كودك و محيط او ميباشد، انتظار ميرود پس از آموزش PECS کودك ضمن آنكه به نيازها و تمايلات خود آشنا شده است، آنها را بتواند در قالب يك تقاضا و در يك سيستم مبادله تصوير مطرح و يا پاسخ را دريافت نمايد.
استراتژي آموزش شامل روشهاي آموزش مثل زنجيره سازي، الگودهي، تحليل رفتار و استفاده از پاداش هاي مختلف براي كودك ميباشد ...
منبع:
(از کتاب ارزیابی و درمان اوتیسم بر اساس DSM-5 - طلعت رافعی)