برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
logo

مرکز جامع اوتیسم Comprehensive Autism Center

فهرست اصلی
فهرست اصلی
تاریخ : دوشنبه 20 فروردين 1397
کد 100
اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان طیف اوتیسم از طریق ارائه و تمرین داستان های اجتماعی
 
مقاله ای که در سال 1388 در مجلۀ یافته های نو در روان شناسی چاپ شده است به بررسی تاثیر آموزش داستان های اجتماعی بر رشد اجتماعی و شدت علائم اوتیستیک پرداخته است. این مطالعه از نوع شبه تجربی، با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. گروه نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، متشکل از 16 کودک مبتلا به اختلال  اوتیسم بودند که به صورت تصادفی 8 نفر در گروه آزمایش و 8 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول 4 ماه، 56 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی با شیوه داستانهای اجتماعی قرار گرفت. داده های پس آزمون، بعد از اتمام جلسات جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.

نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق داستانهای اجتماعی موجب کاهش رفتارهای اوتیستیک و بهبود رشد اجتماعی در آزمودنی ها شده است. محققین در پایان ذکر کرده اند که: با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر اثربخش بودن آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش رفتارهای اوتیستیک و بهبود رشد اجتماعی کودکان مبتلا به اوتیسم از طریق داستان های اجتماعی، پیشنهاد میشود که این آموزش جزء برنامه های تکمیلی و فوق برنامه این دانش آموزان قرار گیرد.

این مطالعه (با در نظر داشتن محدودیت ها و نقاط ضعف آن) به عنوان یک نمونه از مطالعات ایرانی در این زمینه جالب توجه است. البته ارتقاء و بهبود روش تحقیق در چنین مطالعاتی می تواند نتایج دقیق تری را به همراه داشته باشد.

برای مشاهده متن کامل مقاله
اینجا را کلیک کنید.